Bijna een eeuw geleden ontstond er een populair subgenre van de detective: de ‘who-dun-it’. Je kent het wel; een groep mensen is samen op een locatie wanneer een moord wordt gepleegd en een detective als een spelletje Cluedo moet ontrafelen wie de dader is. Dat dit genre nog lang dit dood is bewijst Knives Out, waarvan […]

Verder lezen


Ik heb helemaal niets met paardenmeisjes. Wel met Alison Brie, sinds haar fantastische rol als Annie in de serie Community. Ze heeft al vaker laten zien dat ze meer kan dan comedy en deze keer is ze in de psychologische thriller gedoken, waarvan ze zelf ook meeschreef aan het script. Het verhaal is namelijk gebaseerd […]

Verder lezen


De laatste maanden hebben we de smaak van Spaanse thrillers goed te pakken. De tijdreisfilm Durante la tormenta viel goed in de smaak, en horrors als El Día de la Bestia zijn ook om van te genieten. De regisseur van die eerste, Oriol Paulo, maakte twee jaar eerder Contratiempo. Of in het Engels: The Invisible Guest. Een […]

Verder lezen


Waarom deze film op mijn watchlist stond kan ik me niet meer herinneren, maar de beschrijving van een punkband die wordt opgejaagd door neonazi’s klinkt dusdanig intrigerend dat er geen reden is om ‘m van de lijst te schrappen. Regie en script zijn door Jeremy Saulnier, die vóór Green Room slechts één andere film heeft […]

Verder lezen


In 2019 hebben we relatief veel films uit afgelopen decennium gekeken. We besloten het jaar af te sluiten met een onbekendere, oudere film: Stay, uit 2005. Regisseur Marc Foster maakte ook Stranger Than Fiction, waar we erg door verrast werden. Stay gaat over een student (Ryan Gosling) die bij psychiater Sam Foster (Ewan McGregor) loopt omdat […]

Verder lezen


Er zijn weinig auteurs waar de meningen zo over verdeeld zijn als horrorkoning Stephen King. Ik kan zijn enorme oeuvre wel waarderen (al heb ik maar een klein deel gelezen) en toen In the Tall Grass op Netflix verscheen met een typisch King-sfeertje in de trailer was ik al snel verkocht. Een film van anderhalf […]

Verder lezen


Vaste lezers weten dat wij een zwak hebben voor 1) tijdreisfilms en 2) Spaanse films. Als je die combineert zit je bij ons dus sowieso gebakken, zoals bijvoorbeeld Los Cronocrímenes. Laatst ontdekten we nog zo’n gouden combinatie: Durante la tormenta. Lichtelijk bevooroordeeld maar toch: ook dit is een prachtfilm die goed gebruik maakt van de […]

Verder lezen


Dé horrorfilm uit onverwachte hoek was deze zomer Midsommar, die zich afspeelt op klaarlichte dag rond het midzomerfeest in Zweden waar de zon voor een paar dagen lang nauwelijks ondergaat. Vorig jaar kwam regisseur/schrijver Ari Aster nog met de goed ontvangde horrorfilm Hereditary. Maar aangezien wij een zwak voor Zweden hebben kwam Midsommar eerst aan […]

Verder lezen


Twee jaar geleden las ik het korte verhaal van Stephen King ‘1922’. King staat er om bekend dat hij met een lange aanloop een normale situatie steeds vreemder weet te maken, meestal met bovennatuurlijke invloeden. Hoewel 1922 daar niet volledig aan voldoet is het wel een traditioneel traag verhaal dat onder je huid kruipt, en […]

Verder lezen


De vorige film die we zagen, Velvet Buzzsaw, was een bijzondere mix van kunst als onderwerp en horror als genre. Colossal is ook zo’n vreemde eend in de bijt: fantasy gemengd met drama en een vleugje comedy. De maker is de Spaanse Nacho Vigalondo, die wij al kenden van de fantastische tijdreisfilm Los Cronocrímenes. En net […]

Verder lezen