Twee jaar geleden las ik het korte verhaal van Stephen King ‘1922’. King staat er om bekend dat hij met een lange aanloop een normale situatie steeds vreemder weet te maken, meestal met bovennatuurlijke invloeden. Hoewel 1922 daar niet volledig aan voldoet is het wel een traditioneel traag verhaal dat onder je huid kruipt, en […]

Verder lezen


De vorige film die we zagen, Velvet Buzzsaw, was een bijzondere mix van kunst als onderwerp en horror als genre. Colossal is ook zo’n vreemde eend in de bijt: fantasy gemengd met drama en een vleugje comedy. De maker is de Spaanse Nacho Vigalondo, die wij al kenden van de fantastische tijdreisfilm Los Cronocrímenes. En net […]

Verder lezen


Wij zijn vast niet de enigen die de originele twist op een klassieke horror van Get Out konden waarderen. Schrijver/regisseur Jordan Peele, die opvallend genoeg bekend werd door zijn comedy, is nu terug met een nieuwe horror: Us. Dat schept natuurlijk verwachtingen, die Peele nog waar weet te maken ook. Adelaide en Gabe Wilson zijn op vakantie […]

Verder lezen


Na Horns wisten wij dat Daniel Radcliffe ook prima andere rollen kan spelen dan een tovenaarskind, maar dat hij ooit een hele film een lijk zou spelen zag niemand aankomen. Swiss Army Man werd misschien mede daardoor een kleine culthit. Toen bleek dat de steengoede Paul Dano (Prisoners, Okja) in deze absurde komedie zijn tegenspeler is […]

Verder lezen


Wij keken The Killing of a Sacred Deer zonder te weten dat deze film van de Griek Yorgos Lanthimos is. Als je The Lobster hebt gezien weet je wat je kan verwachten: vreemde personages in een luguber plot, maar het intrigeert wel. Daar moet je natuurlijk maar net van houden. Gelukkig is de weirdness in The Killing of a […]

Verder lezen


Toen we in de bioscoop de trailer van Bad Times at the El Royale zagen wisten we dat we deze moesten zien. Kleurrijk, veel oneliners en Jeff Bridges in de hoofdrol, dat kan niet mislukken. Regisseur Drew Goddard is vooral bekend van het fenomenale Cabin in the Woods en een aantal afleveringen van Lost. Dan […]

Verder lezen


Bij series bestaat het fenomeen ‘bottle episode’, wat er op neer komt dat een aflevering zich volledig afspeelt in één ruimte met een beperkt aantal personages en heel veel dialoog. Dit principe kan je ook toepassen op film en hoewel het saai klinkt om anderhalf uur alleen maar te kijken naar pratende koppen kan het […]

Verder lezen


Na Unfriended besloot regisseur Aneesh Chaganty van zijn debuut ook een film te maken die enkel bestaat uit schermbeelden van computers en smartphones. De eerste keer dat zoiets gedaan wordt is het nog nieuw, dus hoe slim is het om slechts vier jaar later hetzelfde trucje uit te voeren? Het blijkt dat Chaganty wel degelijk […]

Verder lezen


De laatste film die we zagen op het IFFR was High Life, geschreven en geregisseerd door de 70-jarige Claire Denis en met Robert Pattinson (van Twilight) in de hoofdrol. In het gezelschap van onder andere een psycholoog, filosoof en natuurkundige leek High Life een prima filmkeuze. Want dit drama gaat over de psyche van de mens, […]

Verder lezen


Je hebt film en je hebt cinema. Gaspar Noé is een Franse filmmaker die in zijn oeuvre altijd de grenzen opzoekt van wat mogelijk is in film, zowel op gebied van onderwerp, camera en vertelvorm. Dat liet hij al zien in Irréversible en Enter the Void, een persoonlijk favoriet, en met Climax doet hij daar nog een […]

Verder lezen