Onze ervaring met Spaanse horrors is dat ze eigenlijk nooit tegenvallen. De drempel was dan ook niet zo hoog om El hoyo (The Platform) te gaan kijken. Dit is de eerste lange speelfilm van deze regisseur, die het verhaal baseerde op een theaterscript. El hoyo had ook makkelijk in het theater opgevoerd kunnen worden: de […]

Verder lezen


Een beetje cinefiel heeft ooit Memento gezien. De film staat bekend om de volgorde waarin het verhaal verteld wordt: achterstevoren. Het was een van de eerste films van Christopher Nolan en je ziet duidelijk waar zijn typerende, complexe manier van verhalen vertellen ooit begonnen is. Hoe het verhaal omgaat het tijd past perfect bij de plot, […]

Verder lezen


Adrien Brody is een acteur die je niet in grote blockbusters ziet, maar acteren kan hij wel. Sinds Splice zijn we best wel fan van ‘m. Wij stuitten per toeval op The Jacket, dat volledig aansluit bij ons onofficiële doel om alle tijdreisfilms te kijken. The Jacket is een combinatie tussen jaren 2000 psychologische thriller, […]

Verder lezen


Bijna een eeuw geleden ontstond er een populair subgenre van de detective: de ‘who-dun-it’. Je kent het wel; een groep mensen is samen op een locatie wanneer een moord wordt gepleegd en een detective als een spelletje Cluedo moet ontrafelen wie de dader is. Dat dit genre nog lang dit dood is bewijst Knives Out, waarvan […]

Verder lezen


Ik heb helemaal niets met paardenmeisjes. Wel met Alison Brie, sinds haar fantastische rol als Annie in de serie Community. Ze heeft al vaker laten zien dat ze meer kan dan comedy en deze keer is ze in de psychologische thriller gedoken, waarvan ze zelf ook meeschreef aan het script. Het verhaal is namelijk gebaseerd […]

Verder lezen


De laatste maanden hebben we de smaak van Spaanse thrillers goed te pakken. De tijdreisfilm Durante la tormenta viel goed in de smaak, en horrors als El Día de la Bestia zijn ook om van te genieten. De regisseur van die eerste, Oriol Paulo, maakte twee jaar eerder Contratiempo. Of in het Engels: The Invisible Guest. Een […]

Verder lezen


Waarom deze film op mijn watchlist stond kan ik me niet meer herinneren, maar de beschrijving van een punkband die wordt opgejaagd door neonazi’s klinkt dusdanig intrigerend dat er geen reden is om ‘m van de lijst te schrappen. Regie en script zijn door Jeremy Saulnier, die vóór Green Room slechts één andere film heeft […]

Verder lezen


In 2019 hebben we relatief veel films uit afgelopen decennium gekeken. We besloten het jaar af te sluiten met een onbekendere, oudere film: Stay, uit 2005. Regisseur Marc Foster maakte ook Stranger Than Fiction, waar we erg door verrast werden. Stay gaat over een student (Ryan Gosling) die bij psychiater Sam Foster (Ewan McGregor) loopt omdat […]

Verder lezen


Er zijn weinig auteurs waar de meningen zo over verdeeld zijn als horrorkoning Stephen King. Ik kan zijn enorme oeuvre wel waarderen (al heb ik maar een klein deel gelezen) en toen In the Tall Grass op Netflix verscheen met een typisch King-sfeertje in de trailer was ik al snel verkocht. Een film van anderhalf […]

Verder lezen


Vaste lezers weten dat wij een zwak hebben voor 1) tijdreisfilms en 2) Spaanse films. Als je die combineert zit je bij ons dus sowieso gebakken, zoals bijvoorbeeld Los Cronocrímenes. Laatst ontdekten we nog zo’n gouden combinatie: Durante la tormenta. Lichtelijk bevooroordeeld maar toch: ook dit is een prachtfilm die goed gebruik maakt van de […]

Verder lezen