Contratiempo

Contratiempo

7.5
Contratiempo

De laatste maanden hebben we de smaak van Spaanse thrillers goed te pakken. De tijdreisfilm Durante la tormenta viel goed in de smaak, en horrors als El Día de la Bestia zijn ook om van te genieten. De regisseur van die eerste, Oriol Paulo, maakte twee jaar eerder Contratiempo. Of in het Engels: The Invisible Guest. Een mystery-thriller met een ijzersterk script.

Het verhaal begint bij de rijke zakenman Adrián, die aan zijn tijdelijk advocate uitlegt dat hij in een rechtszaak zit waarin hij wordt beschuldigd van moord. Zijn advocate is streng maar de beste, en vastberaden om enerzijds de absolute waarheid boven tafel te krijgen en anderzijds een verhaal te vormen waaruit haar client onschuldig blijkt. Dat is lastig, want veel bewijzen wijzen wel degelijk naar zijn schuld, en er zijn geen getuigen.

Het point of attack ligt dus ver in het verhaal; gaandeweg kom je er als kijker achter wat er eerder allemaal heeft plaatsgevonden. Maar ook: wie kan je vertrouwen? En wat is de waarheid? Dit dubbele mysterie is de kracht van Contratiempo waardoor je aan je stoel genageld blijft. We kunnen verklappen dat er een aantal twists in zitten, maar knap als je die van tevoren ziet aankomen. Ondanks dat het grotendeels een praatfilm is, met her en der flashbacks, zit er een steeds meer toenemend tempo in. Het acteerwerk is ook top. Sterk, genuanceerd en met gevoel voor drama op z’n Spaans: emoties en liefde spelen een grote rol in wat het plot voortdrijft. Filmtechnisch oogt Contratiempo wel wat saai, met veel kantoorshots en een continue ijsblauwe kleurfilter. Om echt van deze film te genieten moet je er verder zo blanco mogelijk in gaan. De grootste lol zit ‘m in de verrassingen, dus laat die rustig over je heen komen.