Als een film (te) lang op mijn kijklijstje staat komt dat meestal door de lengte. Om die reden keken we nu pas, op een druiligere zondagmiddag, de klassieker There Will Be Blood. Dat werd tijd, want een film die destijds op plek 14 stond in de beroemde IMDb top 250 mag je toch niet missen. […]

Verder lezen


Vaste lezers weten dat wij een zwak hebben voor 1) tijdreisfilms en 2) Spaanse films. Als je die combineert zit je bij ons dus sowieso gebakken, zoals bijvoorbeeld Los Cronocrímenes. Laatst ontdekten we nog zo’n gouden combinatie: Durante la tormenta. Lichtelijk bevooroordeeld maar toch: ook dit is een prachtfilm die goed gebruik maakt van de […]

Verder lezen


Partyflicks lijken het domein van Hollywood te zijn. Onze zuiderburen hebben toch een poging gedaan met Belgica, over het kroegleven in Vlaanderen. En dat met een opvallend aanwezige soundtrack door Soulwax, een persoonlijk favoriet artiestenduo die met verschillende aliassen al heeft laten zien dat ze in meerdere genres thuis zijn. Jo en Frank zijn twee broers die […]

Verder lezen


De trailer van Downsizing riep genoeg vragen op om te besluiten zelfs een push-notificatie aan te zetten in de Netflix-app wanneer de film uit zou komen. Enkele dagen later zaten wij klaar voor een piepkleine Matt Damon in dit intrigerend sciencefictiondrama – dat volgens Netflix ook een komedie is. Spoiler: dat is het niet. In […]

Verder lezen


Net als veel filmliefhebbers stonden wij te springen om de nieuwste film van Quentin Tarantino te zien. Zijn negende film alweer – hij heeft ooit gezegd te stoppen bij tien films, maar hopelijk houdt hij zich daar niet aan. Once Upon a Time… in Hollywood is geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van de moord op […]

Verder lezen


Negentien jaar geleden kwam M. Night Shyamalan met Unbreakable. Zestien jaar later verraste hij met een vervolg: Split. En nu is de trilogie rond met Glass. Recent keken we Unbreakable opnieuw om weer even in het verhaal te komen en als je dan nu Glass kijkt valt je pas op dat Shyamalan duidelijk al die […]

Verder lezen


Twee jaar geleden las ik het korte verhaal van Stephen King ‘1922’. King staat er om bekend dat hij met een lange aanloop een normale situatie steeds vreemder weet te maken, meestal met bovennatuurlijke invloeden. Hoewel 1922 daar niet volledig aan voldoet is het wel een traditioneel traag verhaal dat onder je huid kruipt, en […]

Verder lezen


De vorige film die we zagen, Velvet Buzzsaw, was een bijzondere mix van kunst als onderwerp en horror als genre. Colossal is ook zo’n vreemde eend in de bijt: fantasy gemengd met drama en een vleugje comedy. De maker is de Spaanse Nacho Vigalondo, die wij al kenden van de fantastische tijdreisfilm Los Cronocrímenes. En net […]

Verder lezen


Elijah Wood speelt een fantastische hobbit, in Maniac laat hij zien dat een horrorrol hem ook prima staat en in I Don’t Feel at Home in This World Anymore laat hij zich van zijn donkerkomische kant zien als sociaal onaangepaste buurman. Zijn tegenspeler is Melanie Lynskey als de zenuwachtige Ruth. Ze haat het als mensen zich […]

Verder lezen


Een film van de Coen brothers herken je direct aan hun unieke visuele stijl en vreemde, uitvergrootte personages. In The Ballad of Buster Scruggs gaan ze terug naar één van hun favoriete genres: de western. Niet in de vorm van een epos als O Brother, Where Art Thou? maar als een serie van losse verhalen […]

Verder lezen