In 2018 kwam Mary Poppins Returns uit. Hoewel een vervolgfilm van een klassieker zelden resulteert in iets goeds, willen we toch het een kans geven. En dan moet je het origineel natuurlijk even herkijken. De laatste keer dat ik Mary Poppins zag was ik een jaar of acht dus het werd een avond vol nostalgie. […]

Verder lezen


Een van de grote beloften in de filmfestivals deze winter was Jojo Rabbit, de nieuwste film van Taika Waititi waarvan wij sinds What We Do in the Shadows enorm fan zijn. Na driekwart eeuw is het weer oké om grappen te maken over Adolf Hitler, moet Waititi gedacht hebben, want dat is waar alle marketing […]

Verder lezen


Wij kijken zelden films twee keer, maar als we dat doen gaat het meestal om een klassieker. Daar valt The Rocky Horror Picture Show ook onder. Deze hysterische musical met een ongekende glansrol van Tim Curry als horror-travestiet en liedjes die nog op menig feestje te horen zijn, is in deze tijd, waarin drag steeds […]

Verder lezen


De trailer van Downsizing riep genoeg vragen op om te besluiten zelfs een push-notificatie aan te zetten in de Netflix-app wanneer de film uit zou komen. Enkele dagen later zaten wij klaar voor een piepkleine Matt Damon in dit intrigerend sciencefictiondrama – dat volgens Netflix ook een komedie is. Spoiler: dat is het niet. In […]

Verder lezen


Geef ons de jaren 60, Rupert Grint (Ron Wemel uit Harry Potter), een felgekleurde filmposter en wij zijn helemaal om. Dat dit de eerste en enige film is van deze regisseur en schrijver is natuurlijk een risico, maar daar bleken we ons achteraf geen zorgen om hoeven te maken. Bovendien sluit het thema goed aan […]

Verder lezen


De derde en laatste film van onze IFFR-dag is van Zambiaanse afkomst. De beschrijving – een meisje in een Afrikaans dorp wordt beschuldigd van hekserij – klinkt interessant en onbekend, dus wij keken hier wel naar uit. I Am Not a Witch is geschreven en geregisseerd door de Zambiaanse vrouw Rungano Nyoni en dit is […]

Verder lezen


In het vorige artikel beschreven we wat we van The Room vonden, die wordt gezien als de slechtste film ooit. Wij keken dit gedrocht als double feature met The Disaster Artist: een satirische hommage aan de totstandkoming van The Room, gemaakt door James Franco. The Disaster Artist is gebaseerd op het boek van de acteur die […]

Verder lezen


Eens in de zoveel tijd gaan we met vrienden naar de bioscoop en het is inmiddels traditie geworden dat we dan een cultfilm in een filmhuis uitzoeken. Deze keer werd het The Square, bekroond met de Gouden Palm. Regisseur Ruben Östlund kenden wij al van Turist en de verwachting was dan ook dat The Square net […]

Verder lezen


Het is inmiddels lang genoeg geleden om grappen te mogen maken over de Tweede Wereldoorlog, en als de Duitsers het zelf doen, dan zeker. Natuurlijk kun je een gekke komedie maken over Hitler die in onze tijd terecht komt, maar het is toch veel leuker als je écht verkleed als Hitler de straat op gaat en […]

Verder lezen


Ook als je Nineteen Eighty-Four nooit hebt gezien ken je vast wel de voetsporen die deze film heeft nagelaten: de term Big Brother. George Orwell schreef dit verhaal in 1948 als satirisch, dystopisch toekomstbeeld, een logische reactie op nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie. Het verhaal speelt zich af in een staat die zich voordoet als socialistisch, […]

Verder lezen