Andy Samberg is een multitalent. Hij is een cultfenomeen met zijn satirische komediegroep The Lonely Island en speelt de hoofdrol in misschien wel de leukste politieserie ooit: Brooklyn Nine Nine. Dat er nu een tijdreisfilm – mijn favoriete genre – is met Andy Samberg in de hoofdrol is een gift van de goden. Wat blijkt? Samberg […]

Verder lezen


Een goede body horror valt of staat bij geloofwaardige visuele effecten, genoeg lijden en de juiste spanning. Europese cinema is daar in het bijzonder goed in, kijk maar naar Raw. Revenge is net als Raw een Franse productie, en is minstens zo bloederig. De setting is eenvoudig: een rijke man neemt zijn minnares mee naar […]

Verder lezen


Zeg dat er een zombiefilm bestaat met Bill Murray en Adam Driver, dan sta ik te springen om die te zien – ook al geeft het cijfer op IMDb weinig hoop. De comedy-horror The Dead Don’t Die komt van de hand van Jim Jarmusch, die al eerder met Murray samenwerkte in Broken Flowers en er […]

Verder lezen


In een nog niet nader te noemen filmquiz die een collega en ik hebben gemaakt zit een vraag over Sexy Beast; volgens hem een van de beste films ooit. Dan moet je die wel gaan kijken natuurlijk. Deze Britse ‘eurocrime’ is geregisseerd door Jonathan Glazer die in 2013 nog hoge ogen gooide met Under the […]

Verder lezen


In de wirwar die Netflix heet is het soms lastig om een eenvoudige, laagdrempelige en leuke komedie te vinden. Wij kwamen uit bij Mike and Dave Need Wedding Dates, ook omdat Adam Devine erin speelt (Workaholics, The Final Girls, Isn’t It Romantic, When We First Met). En voor een laagdrempelige Neflixfilm viel dat niet tegen. Devine […]

Verder lezen


Dé horrorfilm uit onverwachte hoek was deze zomer Midsommar, die zich afspeelt op klaarlichte dag rond het midzomerfeest in Zweden waar de zon voor een paar dagen lang nauwelijks ondergaat. Vorig jaar kwam regisseur/schrijver Ari Aster nog met de goed ontvangde horrorfilm Hereditary. Maar aangezien wij een zwak voor Zweden hebben kwam Midsommar eerst aan […]

Verder lezen


Friday is een film in een genre dat eigenlijk niet meer bestaat. Het is een stonerkomedie in de jaren 90, duidelijk geschreven voor een Afro-Amerikaanse doelgroep uit de jaren 90. Maar als liefhebbers van het stonergenre moesten wij kaaskoppen Friday natuurlijk ook gezien hebben. Al is het maar om de referentie ‘Bye, Felicia’, die mede […]

Verder lezen


Net als veel filmliefhebbers stonden wij te springen om de nieuwste film van Quentin Tarantino te zien. Zijn negende film alweer – hij heeft ooit gezegd te stoppen bij tien films, maar hopelijk houdt hij zich daar niet aan. Once Upon a Time… in Hollywood is geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van de moord op […]

Verder lezen


Twee jaar geleden las ik het korte verhaal van Stephen King ‘1922’. King staat er om bekend dat hij met een lange aanloop een normale situatie steeds vreemder weet te maken, meestal met bovennatuurlijke invloeden. Hoewel 1922 daar niet volledig aan voldoet is het wel een traditioneel traag verhaal dat onder je huid kruipt, en […]

Verder lezen


Een film van de Coen brothers herken je direct aan hun unieke visuele stijl en vreemde, uitvergrootte personages. In The Ballad of Buster Scruggs gaan ze terug naar één van hun favoriete genres: de western. Niet in de vorm van een epos als O Brother, Where Art Thou? maar als een serie van losse verhalen […]

Verder lezen