Onze ervaring met Spaanse horrors is dat ze eigenlijk nooit tegenvallen. De drempel was dan ook niet zo hoog om El hoyo (The Platform) te gaan kijken. Dit is de eerste lange speelfilm van deze regisseur, die het verhaal baseerde op een theaterscript. El hoyo had ook makkelijk in het theater opgevoerd kunnen worden: de […]
El hoyo (2019)
Midsommar (2019)
Dé horrorfilm uit onverwachte hoek was deze zomer Midsommar, die zich afspeelt op klaarlichte dag rond het midzomerfeest in Zweden waar de zon voor een paar dagen lang nauwelijks ondergaat. Vorig jaar kwam regisseur/schrijver Ari Aster nog met de goed ontvangde horrorfilm Hereditary. Maar aangezien wij een zwak voor Zweden hebben kwam Midsommar eerst aan […]
Downsizing (2019)
De trailer van Downsizing riep genoeg vragen op om te besluiten zelfs een push-notificatie aan te zetten in de Netflix-app wanneer de film uit zou komen. Enkele dagen later zaten wij klaar voor een piepkleine Matt Damon in dit intrigerend sciencefictiondrama – dat volgens Netflix ook een komedie is. Spoiler: dat is het niet. In […]
Swiss Army Man (2016)
Na Horns wisten wij dat Daniel Radcliffe ook prima andere rollen kan spelen dan een tovenaarskind, maar dat hij ooit een hele film een lijk zou spelen zag niemand aankomen. Swiss Army Man werd misschien mede daardoor een kleine culthit. Toen bleek dat de steengoede Paul Dano (Prisoners, Okja) in deze absurde komedie zijn tegenspeler is […]
The Killing of a Sacred Deer (2017)
Wij keken The Killing of a Sacred Deer zonder te weten dat deze film van de Griek Yorgos Lanthimos is. Als je The Lobster hebt gezien weet je wat je kan verwachten: vreemde personages in een luguber plot, maar het intrigeert wel. Daar moet je natuurlijk maar net van houden. Gelukkig is de weirdness in The Killing of a […]
High Life (2018)
De laatste film die we zagen op het IFFR was High Life, geschreven en geregisseerd door de 70-jarige Claire Denis en met Robert Pattinson (van Twilight) in de hoofdrol. In het gezelschap van onder andere een psycholoog, filosoof en natuurkundige leek High Life een prima filmkeuze. Want dit drama gaat over de psyche van de mens, […]
Climax (2018)
Je hebt film en je hebt cinema. Gaspar Noé is een Franse filmmaker die in zijn oeuvre altijd de grenzen opzoekt van wat mogelijk is in film, zowel op gebied van onderwerp, camera en vertelvorm. Dat liet hij al zien in Irréversible en Enter the Void, een persoonlijk favoriet, en met Climax doet hij daar nog een […]
Akira (1988)
Hoewel ik geen echte fan ben van anime (‘Japanse tekenfilms’), was ik wel heel benieuwd naar de jubileumvoorstelling van Akira. Afgaand op recensies is het dé animefilm die er voor heeft gezorgd dat het genre aansloeg in het Westen. De trailer liet al over-the-top actie met epische achtervolgingen en explosies zien, dus wij waren erbij […]
BlacKkKlansman (2018)
Regisseur Spike Lee staat er om bekend dat hij maatschappelijke onderwerpen niet schuwt. In BlacKkKlansman is hij terug met een pittig thema: discriminatie in de jaren 70 in Amerika. De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Ron Stallworth, die zelf een boek schreef over zijn bijzondere avontuur als zwarte politieagent die undercover ging […]
Grave (2017)
Body horror is niet voor iedereen weggelegd, dus als je al flauwvalt bij een druppel bloed kun je Grave (internationale titel: Raw) in ieder geval overslaan. Maar het genre hoeft niet altijd te vervallen in matige verhaallijnen zoals Saw en dat is de reden dat Raw bij veel mensen hoog op het lijstje staat van […]