In 2019 hebben we relatief veel films uit afgelopen decennium gekeken. We besloten het jaar af te sluiten met een onbekendere, oudere film: Stay, uit 2005. Regisseur Marc Foster maakte ook Stranger Than Fiction, waar we erg door verrast werden. Stay gaat over een student (Ryan Gosling) die bij psychiater Sam Foster (Ewan McGregor) loopt omdat […]

Verder lezen


Japanse cinema heeft een lange traditie van kaiju: kolossale monsters die steden vertrappen, zoals Godzilla of de monsters uit The Power Rangers. Regisseur Guillermo del Toro maakte met Pacific Rim een hedendaagse Amerikaanse variant waarin het Westen al jarenlang deze monsters moet afhouden, die op onverklaarbare wijze uit de zee verschijnen. Nou ben ik niet […]

Verder lezen


The Witch (of The VVitch, volgens oud-Engelse spelling) werd flink gehypet als horrorfilm. Het is het schrijvers- en regiedebuut van Robert Eggers, die het script grotendeels baseerde op gedocumenteerde verhalen en dialogen uit begin 17e eeuw. Daar heeft hij weinig aan veranderd: de gesproken taal in The Witch is oud-Engels, inclusief accent en verouderde woorden. In […]

Verder lezen


Partyflicks lijken het domein van Hollywood te zijn. Onze zuiderburen hebben toch een poging gedaan met Belgica, over het kroegleven in Vlaanderen. En dat met een opvallend aanwezige soundtrack door Soulwax, een persoonlijk favoriet artiestenduo die met verschillende aliassen al heeft laten zien dat ze in meerdere genres thuis zijn. Jo en Frank zijn twee broers die […]

Verder lezen


Voor mijn verjaardag kreeg ik een flinke stapel films van een vriendin die mijn filmsmaak goed kent. Een daarvan is Day of Wrath, volgens de cover ‘in de lijn van Highlander’ – waarschijnlijk omdat in beide films Christopher Lambert de hoofdrol speelt in een middeleeuws tijdperk. En dan weet je van tevoren dat er geen […]

Verder lezen


Wij zijn vast niet de enigen die de originele twist op een klassieke horror van Get Out konden waarderen. Schrijver/regisseur Jordan Peele, die opvallend genoeg bekend werd door zijn comedy, is nu terug met een nieuwe horror: Us. Dat schept natuurlijk verwachtingen, die Peele nog waar weet te maken ook. Adelaide en Gabe Wilson zijn op vakantie […]

Verder lezen


Toen ik nog een vervelende puber was heb ik ooit de helft van It (1990) gezien, aan de andere helft kwam ik simpelweg niet toe omdat drie uur en een kwartier te lang was voor mijn korte aandachtsspanne. It is natuurlijk een klassieker en als liefhebber van Stephen King moest ik deze remake dan ook gezien […]

Verder lezen


Na Unfriended besloot regisseur Aneesh Chaganty van zijn debuut ook een film te maken die enkel bestaat uit schermbeelden van computers en smartphones. De eerste keer dat zoiets gedaan wordt is het nog nieuw, dus hoe slim is het om slechts vier jaar later hetzelfde trucje uit te voeren? Het blijkt dat Chaganty wel degelijk […]

Verder lezen


De laatste film die we zagen op het IFFR was High Life, geschreven en geregisseerd door de 70-jarige Claire Denis en met Robert Pattinson (van Twilight) in de hoofdrol. In het gezelschap van onder andere een psycholoog, filosoof en natuurkundige leek High Life een prima filmkeuze. Want dit drama gaat over de psyche van de mens, […]

Verder lezen


Je hebt film en je hebt cinema. Gaspar Noé is een Franse filmmaker die in zijn oeuvre altijd de grenzen opzoekt van wat mogelijk is in film, zowel op gebied van onderwerp, camera en vertelvorm. Dat liet hij al zien in Irréversible en Enter the Void, een persoonlijk favoriet, en met Climax doet hij daar nog een […]

Verder lezen