Maze-Runner-The-Scorch-Trials-2015-after-credits-hq[1]

The Maze Runner: The Scorch Trials

7
The Maze Runner: The Scorch Trials

Toen wij The Maze Runner keken waren we positief verrast. Inmiddels is deel twee verschenen dus wij konden niet achterblijven om het vervolg ook te zien. Met dezelfde regisseur aan het stuur en grotendeels dezelfde cast gaat het tweede deel over wat er gebeurt nadat ze uit het doolhof zijn ontsnapt.

Over het verhaal kunnen we eigenlijk weinig zeggen zonder teveel te spoilen. Ik was bang dat dit deel het eerste deel niet kon overtreffen omdat je daarin nog niet weet wat het doolhof precies is en hoe de jongeren daar zijn beland: dat maakte het juist zo spannend. In dit deel weet je dat wel al, maar doordat veel niet is wat het lijkt en verraad een terugkomend element is, wordt er genoeg onwetendheid gecreëerd waardoor het vervolg niet onder doet aan de vorige. De groep runners krijgt te maken met nieuwe vijanden, nieuwe monsterlijke wezens en de woeste post-apocalyptische wereld waarvan ze niets weten.

Wil je echt niets gespoild krijgen, lees dan niet verder. Ook als je het boek hebt gelezen want dit deel wijkt daar behoorlijk van af. De nieuwe monsters zijn eigenlijk gewoon zombies. Wow, die zag ik niet aankomen, maar het is wel erg gaaf gedaan met een origineel zombie-ontwerp. Ook de wereld waarin ze leven is erg mooi in beeld gebracht, op een slecht geanimeerde rat na. Het verhaal is niet altijd even logisch en consistent, maar aangezien de nadruk op het constant hoge tempo ligt met veel actie is dat niet erg – hoewel dat in het boek beter schijnt te zijn. Die heftige actie wordt halverwege afgewisseld door een freaky lsd-achtige trip, die cinematografisch gezien zeker de moeite waard is om te noemen. Al met al zou dit deel zich ook goed lenen voor een remake in game-vorm. De eenvoudige dialogen zijn een minpuntje, maar wat bijzonder goed is aan The Maze Runner is de durf om afscheid te nemen van belangrijke personages en slechte eindes in te bouwen. Het is geen heel bijzonder vervolg, maar zeker net zo leuk.