Pixels recensie

Pixels

4.5
Pixels

Dit weekend kregen wij van iemand een ‘retro game pc’ met tientallen NES, SNES, en Gameboy spellen erop. Na een hele zondag gamen met nostalgische spellen als Mario Kart en Tetris is er natuurlijk geen betere film te bedenken om dit weekend mee af te sluiten dan Pixels. Pixels verschijnt ook deze week op dvd in België en vanaf 10 december ligt ‘ie in Nederland in de winkels.

Het idee achter Pixels zal iedere gamer direct aanspreken. In een poging buitenaards leven te vinden stuurt NASA in de jaren 80 beelden de ruimte in met significante culturele uitingen van de mens, waaronder het spelen van arcade games. De beelden bereiken een buitenaards ras, maar ze interpreteren deze als een oorlogsverklaring. De aliens komen met een ultimatum in stijl: er zullen een aantal levensechte spellen gespeeld moeten worden en degene die wint krijgt de planeet van de ander. De eer om die spellen te spelen is aan Brenner (Adam Sandler) en Eddie (Peter Dinklage) die vroeger wereldkampioenen waren.

Je oude helden die tot leven komen is natuurlijk prachtig om te zien: Pacman, Donkey Kong, Q*bert en vele anderen verschijnen in fysieke pixels – al heten die technisch gezien ‘voxels’. De uitwerking van dit leuke concept is echter rampzalig. De verhaalopbouw is een formule van begin tot eind. Hoewel de animaties er mooi uit zien (en waarschijnlijk nog beter in 3D) is de actie eenvoudig en voorspelbaar. Kevin James als president is totaal niet geloofwaardig, Peter Dinklage heeft zich verlaagd tot een simpele redneck en Adam Sandler heeft een nieuw toppunt van luiheid in zijn carrière bereikt: nergens blijkt uit zijn personage dat hij een gamer zou zijn en zijn ongeïnteresseerde gedrag is vervelender dan ooit om naar te kijken. Het grappig bedoelde figuurtje Q*bert ziet er misschien schattig uit, maar voegt niets toe en is gewoon niet grappig genoeg om er zoveel aandacht aan te besteden. Tot slot voelt de hot chick Lady Lisa (gespeeld door Ashley Benson die we kennen uit Spring Breakers) aan als een verplicht nummertje, want ze mag geen woord spreken in de hele film en wordt neergezet als 100% lustobject. Niet erg creatief en nogal ouderwets dus. We zijn beter gewend van regisseur Chris Columbus (die dat overigens ook zelf toe geeft), terwijl hij klassiekers als de eerste twee Harry Potter films en Home Alone maakte. Zelfs Sandler heeft beter werk verricht, maar Pixels is echt een teleurstelling. Ik hoop niet op een vervolg maar eerder op een reboot door een andere regisseur en cast. Dat zou het concept meer recht doen.