Pokémon Detective Pikachu

Pokémon Detective Pikachu

5
Pokémon Detective Pikachu

Hoewel ik 100% in de doelgroep val die is opgegroeid met Pokémon is het nooit mijn obsessie geweest. Ik keek wel de tekenfilm, de eerste lange film zag ik in de bios (alleen maar omdat Stuart Little was uitverkocht) maar de spellen en Pokémonkaarten heb ik nooit gehad. Maar als je een uitnodiging krijgt om met acht Pokémonfans deze eerste live-action verfilming te gaan zien, dan sla ik dat natuurlijk niet af. Al waren de verwachtingen niet hoog.

Pokémon Detective Pikachu vertelt niet het bekende verhaal van Ash en zijn ‘quest to be the very best’. In deze nieuwe wereld leven Pokémon ook in het wild, maar heeft een wetenschapper (Bill Nighy) het voor elkaar gekregen om een stad zodanig in te richten dat mensen en Pokémon naadloos samen werken: Ryme City. De jonge Tim (Justice Smith) reist er naar af wanneer hij te horen krijgt dat zijn vader, een speciaal agent die daar woont, een dodelijk ongeluk heeft gehad. In het appartement van zijn vader vindt hij een pratende Pikachu (Ryan Reynolds) met geheugenverlies die erop staat om samen uit te zoeken wat er gebeurd is met zijn vader.

Dit is de eerste keer dat Pokémon echt tot leven worden gebracht in een fotorealistische wereld. Na heel wat discussie vooraf over de pluizigheid van Pikachu (ik had zelf ook niet bedacht dat veel Pokémon gewoon haar hebben) moet wel gezegd worden dat het er fantastisch uit ziet. Fans kunnen hun geluk niet op in het spelletje ‘spot de Pokémon’. Pikachu die flauwe opmerkingen maakt en koffie drinkt is natuurlijk best grappig, maar het is wel weer hetzelfde trucje als bij Deadpool: een sarcastische Ryan Reynolds achter een masker. Na het eerste halfuur zakt de film dan ook behoorlijk in en beginnen de plotholes en herhalingen op te duiken. Meerdere deus ex machinae blijven het verhaal maar rekken, nieuwe leads in het detectiveverhaal worden na enkele minuten al opgelost (en vaak letterlijk uitgelegd) en sommige scènes lijken er vooral te zijn om los te kunnen gaan met de actie. En dat terwijl het 3D eigenlijk weinig toevoegt in deze film. Al met al lijkt Pokémon Detective Pikachu gemaakt te zijn voor twintigers met nostalgie, maar is de uitvoering voor kinderen. Beter hadden ze óf gekozen voor een volledige kinderfilm, óf een scheutje Deadpool kunnen toevoegen voor een scherper randje.