The World’s End

7.5
The World’s End

Als je Shaun of the Dead en Hot Fuzz leuk vond, dan ga je zeker genieten van The World’s End. Deze film maakt de ‘Three Flavours Cornetto trilogy’, zoals regisseur Edgar Wright het noemt, compleet met wederom Simon Pegg en Nick Frost in de hoofdrol. Of het zijn voorgangers overtreft is een kwestie van smaak, maar je bent verzekerd van een avondje Britten, spanning, en vooral veel lachen. Het was nog even de vraag of The World’s End in de bioscoop zou komen, maar mede door een petitie is dat alsnog doorgegaan.

Pegg speelt Gary, een volwassen man die in de pubertijd is blijven hangen. Ondanks zijn alcoholverslaving besluit hij zijn oude vriendengroep op te trommelen om een kroegentocht, die ze nooit af hebben kunnen maken, in hun oude woonplaats alsnog te voltooien. De een heeft er wat minder zin in dan de ander, maar met een paar pints of lager zit de sfeer er goed in. Wanneer blijkt dat in Newton Haven niet alle mensen van vlees en bloed zijn stuiten ze op een complot dat groter is dan ze hadden kunnen denken.

Wright en Pegg hebben op geniale wijze in alle drie de films overeenkomstige elementen verwerkt: elke heeft een kleurschema dat bij een cornetto-smaakje past, er is sprake van een lokale ‘crisis’ en talloze kleine details verwijzen naar elkaar. Pegg en Frost spelen zoals altijd uitstekend, en de actiescènes zijn om te smullen. Qua verhaal vond ik het iets minder sterk dan Hot Fuzz, daarnaast veel special effects zijn net te dit aangezet. Met name richting het einde zwakt het plot iets af. Het sterke punt in The World’s End is de bijna voelbare vriendschapsband tussen de vijf mannen en hoe ze nauwelijks zijn veranderd sinds ze jong waren. Houd je van deze gezellige sfeer maar kun je wat niet-zo-serieuze actie ook waarderen? Dan is het zeker een aanrader. En nu hopen dat Wright een tweede trilogie op poten zet.