New Kids Nitro

New Kids Nitro

Plot: / / /
6.5
New Kids Nitro

Deze week was New Kids Nitro weer eens op de buis, en als echte Brabanders kunnen we daar natuurlijk niet van wegzappen. De jongens van New Kids begonnen in 2001 met sketches in De Pulpshow, nog geen zes jaar later ontstond New Kids on the Block (later gewoon New Kids) waarvan we inmiddels tientallen sketches en maar liefst twee speelfilms kennen. New Kids Nitro is het vervolg op New Kids Turbo waarin de vete tussen Maaskantje en Schijndel voortduurt en uit de hand loopt.

Schrijvers en regisseurs Steffen Haars en Flip van der Kuil hebben net zoals de vorige keren geprobeerd zoveel mogelijk Brabants taalgebruik, geweld, seks, drugs en alcohol bij elkaar te brengen, en dat is ze gelukt. Terwijl deze mannen als acteur op de achtergrond blijven dragen Huub Smit en Tim Haars (tegenwoordig ook presentator) de hoofdrollen als Richard Batsbak en Gerrie van Boven. Wanneer de moeder van Richard slachtoffer dreigt te worden van de doorgesnoven Schijndelse bendeleider Dave stuurt hij haar naar Ameland, om er vervolgens achter te komen dat daar een zombie outbreak heeft plaatsgevonden. Het is aan de Maaskantenaars om ze te stoppen.

Het verhaal is natuurlijk onzinnig, net als de meeste personages. Hoewel er echt types als Richard en Dave rondlopen in Brabant zijn figuren als falende agent Adrie, dommige medewerker van het ministerie van defensie en oversekste zwangere Deborah voornamelijk karikaturen. De humor houdt zich in het midden tussen slap stick, choqueren en simpele onderbroekenlol; het mag voor zich spreken dat niet iedereen hier van houdt. In tegenstelling tot de vorige film hebben Haars en Van der Kuil goed hun best gedaan het visueel aantrekkelijker te maken: veel scènes zijn overduidelijk clichématig volgens bepaalde genres geschoten, en met de special effect is ook niets mis. Deze pulp van typetjes, chaos, stijlen en accenten is ideaal om met een biertje en je Brabantse maten te kijken, maar zie het vooral niet als een serieuze poging tot filmmaken.