Blade Runner

Blade Runner

6.5
Blade Runner

Bij het lezen van een science fiction roman werd regelmatig verwezen naar Blade Runner. Ik kon me herinneren dat ik deze film lang geleden ooit had gezien en dat dit een klassieker in zijn genre is, maar wat nu precies de kern van het verhaal was wist ik niet meer. Tijd voor een rewatch dus! Als liefhebber van science fiction films moet je deze klassieker zeker ooit gezien hebben.

De film komt uit 1982 maar speelt zich af in 2019. De technologie om te klonen is zo ver ontwikkeld dat kopieën van mensen slavenwerk doen in de ruimte. Die klonen (‘replicants’) zijn minstens zo slim als normale mensen, dus het is niet vreemd dat vier stuks besluiten een ruimteschip te kapen en op Aarde op zoek gaan naar hun maker. Rick Deckard (Harrison Ford) heeft als zogenaamde Blade Runner de taak om de replicants op te sporen en te stoppen.

We zijn nog maar 4 jaar verwijderd van deze fictieve toekomst en het lijkt erop dat we nog lang niet zo ver zijn. Dat is ook niet erg, want Blade Runner komt vooral voort uit een poging om een nieuw soort film te maken die in de jaren 80 nog niet zo bekend was. Met de jaren 40 film noir als inspiratie ontstond een cyberpunk-achtige wereld waarin science fiction niet draait om spannende actiescènes maar vooral om onheilspellende beelden met ongure types: tech noir. Dat, de fantastische CGI voor die tijd en het idee van menselijke klonen met een licht filosofische vraag over wat het is om mens te zijn, zorgde ervoor dat Blade Runner een enorm succes werd. Als we ruim 30 jaar later terug kijken op deze film van Ridley Scott, die ook Alien maakte, is het een lastige film om te volgen en een stuk minder interessant: we zijn inmiddels wel gewend aan die filosofische inslag in films. Toch zijn de personages intrigerend en Harrison Ford heeft zich duidelijk de trekjes van een jaren 40-detective aangemeten. Leuk feitje: Rutger Hauer, de acteur van de leider van de replicants, is hartstikke Nederlands.