The Maze Runner

7
The Maze Runner

Deel twee van deze boekverfilming staat eind deze zomer alweer gepland, dus hoog tijd om deel één te gaan kijken. De verwachtingen waren niet hoog, want de afgelopen jaren regent het ‘young adult thrillers’ zoals The Hunger Games en afgaand op de promotie leek The Maze Runner eenvoudige na-aperij die meelift met de trend. Gelukkig kregen wij ongelijk.

We volgen Thomas (Dylan O’Brien), een jongen die zijn geheugen kwijt is wanneer hij wakker wordt te midden van een flinke groep leeftijdsgenoten. Allen lijden aan amnesia en ze zijn opgesloten door gigantische betonnen muren met maar één mogelijke uitweg: een doolhof. De groep heeft een redelijk stabiele samenleving gecreëerd maar Thomas is vastberaden om een uitweg te vinden en de mensen achter dit absurde doolhof op te sporen.

De film werkt als boekverfilming erg goed omdat de hoofdpersoon begint met volledig geheugenverlies: de kijker weet vanaf de eerste minuut precies evenveel als hij. Hierdoor is de film direct spannend en blijf je uitkijken naar een soort uitleg van de wereld. Hier en daar laat The Maze Runner wat steken vallen in interne logica maar dat doet niet af aan de spanning, actiescènes en interactie tussen de personages. Ondanks de leeftijd spelen de acteurs namelijk verrassend goed, onder andere met Will Poulter (We’re The Millers) en de enthousiaste nieuweling Blake Cooper. Regisseur Wes Ball, die wij al kenden van het komisch drama Beginners, heeft besloten om enkele vrij opvallende punten uit het boek aan te passen, maar daardoor is het wel een (met vlagen) visueel spektakel geworden. Binnen het genre zijn de plotmechanismen cliché, bijna een standaard formule, maar het verhaal is mooi verteld. En dan zijn we er nog niet, want met een gigantische cliffhanger krijg je meteen zin in deel twee, waarin de geschetste wereld nog meer uitgediept zal worden. The Maze Runner is dus verrassend goed voor zijn genre en zeker vermakelijk.