Swiss Army Man

Swiss Army Man

7
Swiss Army Man

Na Horns wisten wij dat Daniel Radcliffe ook prima andere rollen kan spelen dan een tovenaarskind, maar dat hij ooit een hele film een lijk zou spelen zag niemand aankomen. Swiss Army Man werd misschien mede daardoor een kleine culthit. Toen bleek dat de steengoede Paul Dano (Prisoners, Okja) in deze absurde komedie zijn tegenspeler is kon de film voor mij natuurlijk niet ongezien blijven.

Hank (Paul Dano) verblijft al god weet hoe lang op een onbewoond eiland en net als hij heeft besloten om er zelf maar een einde aan te maken, spoelt er een lijk (Daniel Radcliffe) aan. Morsdood, maar diep van binnen borrelt het lichaam en laat het zo’n harde scheet dat Hank het als een soort speedboot kan gebruiken om weg te varen. Absurd genoeg? Het wordt nog veel vreemder als de reis naar de bewoonde wereld verder gaat en Hank een vriendschap aangaat met het lijk. Bovendien blijkt het lichaam nog veel meer trucjes te kennen die Hank helpen bij zijn overleving in het woud.

Scheten van een lijk als plotmechanisme is natuurlijk ontzettend banaal, en in eerste instantie lijkt Swiss Army Man een soort lugubere Thunderpants te worden. Toch is er al snel balans in de vorm van de verwarde geest van Hank en zijn behoefte aan menselijk contact. Ja, wat je ziet is luguber, onsmakelijk en overschrijdt de wetten der natuur ruimschoots, maar dit is onderbroekenlol mét inhoud. De gesprekken tussen Hank en het lijk, soms over koetjes en kalfjes en soms heel filosofisch, laten lang in het midden of Hank alles verbeeldt of dat dit echt is. Tegelijkertijd is het moeilijk serieus te nemen en lijkt het een satire op romantiek en het leven zelf. Swiss Army Man verveelt geen moment, heeft een fijne spanningsboog en de onbewoonde begroeide omgeving wordt extra aangezet door enkel a capella liedjes, meestal ingezet door Hank zelf. Zie je de scheetgrappen als een metafoor voor Hank’s psychische gesteldheid, dan is Swiss Army Man retegoede tragikomedie.