Horns

8.5
Horns

Het heeft even geduurd, maar eindelijk is Daniel Radcliffe, de jongen die bekend staat als tovenaarsleerling, terug op het witte doek. In 2012 zagen we hem nog in The Woman in Black. Dit keer is hij geen tovenaar, maar bezit hij wel speciale krachten. Regisseur Alexandre Aja staat bekend om The Hills Have Eyes en Piranha 3D, beiden niet erg goed aangeslagen maar wel met een specifieke stijl. Het verhaal is geschreven door de zoon van Stephen King. Wij waren benieuwd hoe dit nieuwe project zich heeft voltrokken en zagen de film alvast voordat hij in Nederland in de bioscoop draait.

De jongeman Ig (Daniel Radcliffe) gaat een moeilijke tijd door wanneer zijn vriendin (Juno Temple) dood wordt gevonden in het bos. In het kleine dorpje nemen geruchten snel de overhand en wordt Ig verdacht van moord op zijn vriendin. Alsof zijn leven op het moment nog niet genoeg hel bevat groeien er spontaan hoorns uit zijn schedel. Niemand lijkt de hoorns op te merken, en iedereen vertelt zijn duisterste geheimen en verlangen aan Ig zonder dat hij er om vraagt. Hoewel Ig de hoorns ziet als een vloek ziet hij er langzamerhand ook de voordelen van in. Het enige waar zijn leven nu nog om draait is de echte moordenaar van zijn vriendin te vinden.

Horns is anders dan anders. In eerste instantie lijkt het een drama met bovennatuurlijke elementen, maar naarmate de film duurt verandert het genre langzaam in een Bijbelse fantasy-film in de moderne tijd. Zo blijft er voor de drama-liefhebbers een interessante en emotionele zoektocht over, en voor de echte speurhonden onder ons zijn er genoeg clues en verwijzingen naar Bijbelse verhalen te vinden. De krachtige soundtrack (Marilyn Manson, David Bowie) en mooie beelden zorgen voor een sterke sfeer waarbij je volledig meegaat in Ig’s steeds donker wordende wereldje. Toch is Horns niet voor iedereen weggelegd. Het gebruik van CGI komt soms uit het niets vallen en er is redelijk wat gore aanwezig, maar in het kader van genre-mixen kan het prima – mits je er van houdt natuurlijk. De kleine Harry Potter fans kunnen deze film dus beter overslaan, want Horns heeft eerder wat weg van Radcliffe’s toneelcarrière in Equus dan van zijn rol op Zweinstein.