Maleficent

6.5
Maleficent

Nog compleet in de ban van de terugkeer van onze favoriete series met een bovennatuurlijk tintje (Once Upon A Time! The Walking Dead!) wilden we dit thema doorzetten in onze filmkeuze van die avond. Cue Maleficent, een sprookje met een twist die het achtergrondverhaal vertelt van de boze heks uit Doornroosje. Ik vond vooral de schrijfster Linda Woolverton erg interessant, omdat dit een dame is die aan Disney’s glazen plafond timmert. Zo is ze bijvoorbeeld de enige en eerste vrouw die ooit in haar eentje een film van een miljard heeft geschreven (of daar in ieder geval de credits voor heeft gehad). Benieuwd hoe zo’n genderachtergrond zich vertaalt naar een film over de grote, boze en machtige vrouw Maleficent.

In Maleficent leren we dat kwaadaardige figuren gecreëerd worden. Zo was Maleficent, het titelpersonage vertolkt door de altijd mooie Angelina Jolie, vroeger een vriendelijk feetje dat genoot van haar leven in een idyllisch bos. Wanneer haar hart gebroken wordt door de mens Stefan (Sharito Copley) verliest zij haar onschuld en haar grootste lichamelijke trots. Gebrandmerkt door haat vervloekt zij Aurora (Elle Fanning), de dochter van Stefan, die prompt zijn dochter en alle spinnenwielen verbant. Wanneer Maleficent jaren later het meisje leert kennen begint ze sterk aan haar beslissing te twijfelen.

Zoals ik al verwachtte – en hoopte – beschrijft Woolverton heldin Maleficent als een persoon met meerdere facetten: zowel mooi als lelijk, zowel dapper als een lafaard. Heel jammer is het alleen dat de korte film (97 minuten) aanvoelt als een knutselwerkje waarin hele scènes missen. Ik kon niet vinden of er heel veel geknipt was, maar Maleficent doet aan alsof er behoorlijk wat scènes gesneuveld zijn, wat de groei van het personage Maleficent nou niet echt eer aan doet. Jolie en Fanning redden de boel nog een beetje met hun chemie maar andere personages zijn koppig en eenzijdig op het irritante af. Maleficent (zowel het personage als de film) is een plaatje om te zien, maar zoek je meer diepgang dan dat kun je hem beter overslaan. En als laatste: hoewel de film in Amerika een PG rating heeft gekregen (dat is pas echte Disney magie) vonden wij sommige scènes te intens voor kleintjes, dus let daar met een jonger publiek zeker even op.