Edge of Tomorrow

7.5
Edge of Tomorrow

Tom Cruise, de jonge knaap uit de Mission: Impossible reeks, is terug! Nou is hij nooit ver weg geweest, maar bij deze film had ik het idee de oude Cruise weer te herkennen. Deze keer is het keiharde actie waar hij aan deelneemt, onder leiding van regisseur Doug Liman die bekend staat om zijn ‘Bourne’ reeks. Met een – voor een actiefilm – erg hoge rating op IMDb was ik erg benieuwd wat Edge of Tomorrow zou brengen.

Deze keer is Tommie majoor Cage in de nabije toekomst, waarin het regelmatig voorkomt dat de aarde in oorlog is met buitenaardse wezens. Door een gebrek aan militairen moet Cage, die normaal in alle veiligheid zijn PR functies uitvoert, plotseling naar het front. Compleet in futuristisch exoskelet begint hij aan zijn eerste gevecht, maar bij het slachten van een alien wordt Cage mysterieus 24 uur terug in de tijd gezogen. Net als in Groundhog Day is hij gevangen in een tijdlus en komt hij er poging na poging langzamerhand achter wat hij moet doen om eruit te komen. En dat vergt heel veel training.

Het idee van de tijdlus is niet nieuw, maar is in Edge of Tomorrow in de context van een oorlog wel opnieuw interessant gemaakt. Mede door de futuristische omgeving – die er, inclusief aliens, erg gelikt uit ziet – begint de film na een tijdje erg op een game te lijken, waarbij je elke keer dood gaat en terug moet naar je laatste save point. Cage begint als een sullig mannetje en groeit door tientallen uren aan verplichte training uit tot een echte vechter, maar wel eentje met een flinke portie sarcastische humor. Das is leuk voor even, maar als je ettelijke keren hetzelfde scenario meemaakt zou je op den duur iets meer emotie verwachten. Gelukkig is er Emily Blunt, de tegenspeelster van Cruise, die het als full metal bitchen met eerdere ervaring in de tijdreisfilm Looper vol spanning houdt tot in de laatste minuut. Het is de 8 op IMDb niet waard, maar het is zeker een film waarin je wordt overdonderd en meegezogen.