Happy Accidents

7.5
Happy Accidents

Romantische komedies zijn er duizenden, zo niet miljoenen, maar romkoms met een science-fiction-achtige insteek zie je niet zo vaak. Eerder zagen we The Time Travelers Wife waar ook gespeeld werd met een mix van romkom en sci-fi, en Happy Accidents valt hier – zij het minder letterlijk – ook onder. Met als schrijver en regisseur Brad Anderson, die later compleet andere films maakte zoals The Machinist, waren wij benieuwd wat deze onbekende film ons kon brengen.

Onze hoofdpersoon is Ruby Weaver (Marisa Tomei, onder andere uit Crazy, Stupid, Love), een jonge vrouw die onbewust alleen maar mannen datet waar iets mis mee is, zodat ze hen kan ‘fixen’. Dit tot ergernis van haar vriendinnen. Dan ontmoet ze Sam Deed (Vincent D’Onofrio), een ongewone jongen die anders is dan anders, en een beetje wereldvreemd. Alles gaat goed, maar al snel komt ze erachter dat feiten niet kloppen en Sam dingen achterhoudt. Wanneer ze van hem te horen krijgt dat hij uit het jaar 2470 komt is ze diep bedroefd dat ze weer een mislukkeling aan de haak heeft geslagen, maar Sam blijft er alles aan doen om haar te overtuigen. En dan gaat Ruby toch weer twijfelen…

Grofweg kun je de film in twee stukken indelen: in het eerste deel is het een typische romkom, waarbij een overkoepelend thema van ‘verhalen vertellen’ centraal staat. Iedereen heeft namelijk een ander verhaal: Sam, Ruby, haar vriendinnen, en haar psychiater. Maar zodra Sam vertelt dat hij uit de toekomst komt neemt het sci-fi en detective genre de film over. Als kijker blijf je tot aan de laatste minuut in onzekerheid welk verhaal je nu moet geloven en welke onzin is. Dat wordt mede tot stand gebracht door het sterke acteerwerk van D’Onofrio, die het karakter van de wereldvreemde lieverd goed neerzet. Hoewel de film in feite een sci-fi is, merk je daar visueel gezien niets van: geen rare special effects, geen hyperdeluxe camerabeelden, maar ‘gewone’ Hollywoodbeelden. Dat klinkt misschien wat saai, maar werkt erg goed in contrast met het tijdreisthema. Happy Accidents is erg vermakelijke romkom met een twist, waarvan het me verbaast dat deze niet bekender is geworden.