The Time Traveler’s Wife

7
The Time Traveler’s Wife

Laat je niet afschrikken door de ontzettend cheesy dvd-cover, dit drama verdient beter! Wij waren op zoek naar een leuke fantasy en stuitten op dit exemplaar. Wat begint als een fantasievol drama ontwikkelt zich steeds meer als een fantasyfilm, waarna het weer keihard terugkomt als drama. Inspirerend!

Henry (Eric Bana) heeft een zeldzame afwijking: hij kan onvrijwillig plotseling een sprong naar het verleden of de toekomst maken, om na enkele minuten of dagen weer spontaan terug te keren naar zijn ‘normale’ tijdlijn. Erg onhandig natuurlijk als je de vrouw van deze tijdreiziger bent (Rachel McAdams, ja die uit Mean Girls!), en hun huwelijk is dan ook op z’n minst bijzonder te noemen. We volgen dit koppel op verschillende plaatsen, door verschillende tijden en vanuit het oogpunt van verschillende ‘versies’ van Henry.

Het is altijd lastig om een goede tijdreisfilm te maken zonder fatale gaten in je plot te krijgen (Los Cronocrímenes, John Dies at the End), maar regisseur Robert Schwentke heeft het bijna waterdicht weten te maken. Het is een film waar je je hoofd bij moet houden, maar stap voor stap valt alles op z’n plaats en uiteindelijk is het einde verhelderend, droevig maar ook erg mooi. Wat enorm tegenvalt is de goedkope montage: meerdere fade-ins en -outs en greenscreen effecten halen helaas de flow uit het verhaal. Het acteerwerk maakt dan weer wat goed, het is vooral leuk McAdams in een serieuzere rol te zien. In het rijtje van tijdreisfilms hoort deze zeker thuis, maar mits je je aandacht erbij kan houden telt The Time Traveler’s Wife ook prima als romantisch drama. Het zal het dan ook goed doen bij een groepje vriendinnen, maar je bent gewaarschuwd: deze film houdt je nog wel een paar dagen bezig.