still-of-gwyneth-paltrow-in-sliding-doors-(1998)-large-picture[1]

Sliding Doors

7
Sliding Doors

Soms heb je het helemaal gehad met de hedendaagse films en lijkt het alsof er niks leuks uitkomt. Op dat soort momenten is het slim om te putten uit een ander decennium en doordat wij zijn geboren rond 1990 zijn films uit eind jaren 90 voor ons een onuitputtelijke bron. Hier vind je films die op je achtste totaal niet interessant waren maar ook dusdanig in de vergetelheid zijn geraakt dat je ze niet op filmavonden hebt gezien. Sliding Doors is er zo eentje, een vergeten romantische sci-fi comedy met een jonge Gwyneth Paltrow. Is ‘t een gouden oude?

In Sliding Doors staat het “what-if” principe centraal, want je volgt de jonge Londense Helen (Gwyneth Paltrow) in twee parallelle scenario’s. Een waarbij ze de metro op het nippertje haalt en eentje waarbij ze hem net voor haar neus ziet wegrijden. Elk scenario heeft dezelfde personages, maar toevallige ontmoetingen en het lot zorgen ervoor dat de verhoudingen tussen deze personages verschillen, wat weer invloed heeft op de rest van het verhaal. De aandacht gaat vooral uit naar het liefdesleven van Helen, maar tegelijkertijd werken de dichtschuivende deuren ook flink door op haar carriere als PR-agent.

Het idee om een romantische komedie op te leuken met sci-fi invloeden pakt in dit geval hartstikke leuk uit. Je krijgt als kijker al snel een voorkeur voor plot 1 of plot 2, maar een verrassend einde zorgt ervoor dat het script net wat langer in je hoofd blijft hangen. Paltrow’s acteerwerk en Britse accent is goed genoeg om de film te dragen, maar zij, en de rest van de cast, vallen in het niet vergeleken met John Hannah, die als James een ontzettend leuke bijrol neer zet. Van ingenieus camerawerk moet deze film het niet hebben en evenmin van een eigen stijl die de regisseur verzaakt heeft mee te geven. Buiten het goede script is dit eigenlijk een typische film van zijn tijd, wat verklaart waarom het geen superbekende film is. Al met al is het wel een vermakelijke, intelligente komedie die je kan opzetten met je familie – wanneer iedereen zijn oogjes toeknijpt tijdens de vluchtige seksscène tenminste -. Met je vrienden kun je beter kiezen voor een film met net wat meer sci-fi, romantiek of lachmomenten, want Sliding Doors blijft sterk in het midden hangen.