Crazy, Stupid, Love.

7.5
Crazy, Stupid, Love.

Steve Carell is inmiddels een bekend gezicht geworden in Hollywood. Eerst natuurlijk met Bruce/Evan Almighty, niet veel later met de populaire serie The Office en hij spreekt de stem in van Gru uit Despicable Me. Crazy, Stupid, Love kwam rond diezelfde tijd uit en werd terecht goed ontvangen; Steve Carell op z’n best.

Hoewel Carell wordt neergezet als de hoofdpersoon van de film is het eigenlijk een gedeelde eerste plaats. Cal (Carell) krijgt te horen dat z’n vrouw (Julianne Moore) na 25 jaar wilt scheiden, en raakt in een diep gat. In een louche bar ontmoet hij Jacob (Ryan Gosling) die hem de fijne kneepjes van daten, vrouwen en versieren leert. Langzamerhand vindt hij de stoere single in zichzelf terug, maar dan hebben zowel zijn vrouw als zijn tutor ineens andere plannen en weet Cal niet meer goed wat hij moet doen.

Het draait hier niet alleen om de liefde tussen Cal en zijn vrouw: het gaat ook over vader-dochter liefde, liefde voor iemand die je pas net kent, liefde voor iemand die veel ouder is en liefde dat niet blijkt te zijn wat je dacht. Dat klinkt allemaal erg zoetsappig, maar integendeel: Crazy, Stupid, Love is een goede romcom waar de klefheid beperkt blijft. Daarbij gaat het verder dan het standaard ‘ik-wil-je-maar-toch-niet’-plotje, want wat in eerste instantie losse verhalen lijken te zijn hebben uiteindelijk meer met elkaar te maken dan je zou verwachten. Hier moet de film het voornamelijk van hebben, want visueel gezien is het standaard romcom-Hollywood. De regisseurs Glenn Ficarra en John Requa zetten hun succes na I Love You Phillip Morris (met Jim Carrey, die overigens best goed is!) dus in stijgende lijn door. Al met al is Crazy, Stupid, Love dus een leuke romcom die ook bij de mannen goed kan bevallen, en verdient daarom een stabiele 7,5.