Big Nothing

7
Big Nothing

Eerlijk is eerlijk: ik ben fan van Simon Pegg. Hij heeft zo zijn goede (The World’s End) en minder goede (A Fantastic Fear of Everything) rollen, maar ik kan om hem en zijn Britse hoofd altijd lachen. Big Nothing was één van de weinige films met Pegg in de hoofdrol die ik nog niet had gezien, en met David Schwimmer als tegenspeler was dat genoeg reden om hem op de toverdoos te bekijken.

Big Nothing draait in eerste instantie om Charlie (Schwimmer) die in geldproblemen zit en een wanhopig baantje als telemarketeer krijgt. Daar ontmoet hij Gus (Pegg) die al jaren in het vak zit maar niet van plan is het daarbij de houden: een halfslachtig plan om een dominee om te kopen moet hem en Charlie genoeg geld opleveren om voorlopig geen gefrustreerde bellers met computerproblemen meer te spreken. De uitvoering van het plan loopt helaas niet zo soepel als gedacht.

Voor het grootste deel is Big Nothing een typische crime-comedy, maar er is een omslagpunt – iets wat ik liever spoiler-vrij houdt natuurlijk. Niet zo’n mooie twist á la M. Night Shyamalan maar het krikt het niveau van de film wel iets op. En dat is nodig, want hoewel Pegg het aardig doet is het acteerwerk van Schwimmer erg eenzijdig. Het sterkste punt van de film is toch wel de cinematografie. Schrijver en regisseur Jean-Baptiste Andrea heeft een achtergrond in theater en dat merk je: bijzondere kleurfilters, experimentele camerahoeken en er is interessant geknipt in de scènes. Dit maakt met een krappe anderhalf uur de film tot een leuk verhaaltje ‘voor tussendoor’, waar je mee kan lachen maar ook in spanning wordt gehouden. Goed geschikt om met je vrienden te kijken, maar ook voor familie of in je eentje.