The Skeleton Twins

8
The Skeleton Twins

Er zijn veel films die de genres komedie en drama proberen te combineren zonder er een standaard romkom van te maken, maar slechts een handjevol slaagt daarin. Veel films eindigen in een zoetsappig moraal dat ontstaat uit een volledig ongeloofwaardige situatie, maar The Skeleton Twins mag zich onder het selecte groepje scharen dat zowel realistisch als luchtig is. Wij waren erg onder in de indruk van deze film.

De tweeling Milo en Maggie Dean (Bill Hader en Kristen Wiig) heeft niet zo’n goede jeugd gehad en ze hebben elkaar in de loop der jaren uit het oog verloren. Toevalligerwijs ontmoeten ze elkaar na 10 jaar weer op een dag dat ze allebei zelfmoord wilden plegen. Hun vriendschap bloeit al snel weer op, maar in de verstreken jaren hebben ze beiden hun eigen problemen gecreëerd wat resulteert in verscheidene ruzies en onthullingen van geheimen.

Het is net alsof Hader en Wiig echt broer en zus zijn, zo goed verbeelden ze de chemie tussen de tweeling. Dat ze al in flink wat films hebben samenwerkt kan daar zeker aan bijdragen. Op sommige momenten lig je krom om de sarcastische, droge humor van de tweeling en soms is de emotionele spanning tot in je botten te voelen. Dat is erg knap gedaan van de vrij onbekende regisseur Craig Johnson, zeker in de korte speeltijd van anderhalf uur. Door het verhaal onderschikt te maken aan de dynamiek tussen de hoofdrolspelers lijkt het soms net een toneelstuk. Als je dan ook nog eens het verhaal langzaam duidelijk laat worden door de gesprekken zelf (en niet met flashbacks, dagboeken of andere melodramatische hulpmiddelen) houdt je je kijker lang in spanning. Overigens speelt Ty Burrell (‘Phil Dunphy’ uit Modern Family) een leuke bijrol. The Skeleton Twins komt over als een Woody Allen film, maar dan wat luchtiger, en is zeker ondergewaardeerd.