Kingsman: The Secret Service

8
Kingsman: The Secret Service

Enkele jaren terug was de wereld in de ban van Kick-Ass, de superheldenfilm met kinderen en pre-pubers in de hoofdrol. Deze film was gebaseerd op boeken van Mark Millar en nu is nog een boek van hem verfilmd: The Secret Service. Net als bij Kick-Ass staat de regie onder leiding van Matthew Vaughn, die ook al het fantastische Stardust regisseerde. Het is dan ook niet gek dat Kingsman: The Secret Service goed is ontvangen in de bioscopen.

Ook hierin staat een jongvolwassene centraal: Gary ‘Eggsy’ Unwin, gespeeld door Taron Egerton. Door de dood van zijn vader is zijn moeder afgegleden naar slechte vriendjes en zelf heeft hij ook niet de beste reputatie. Ineens komt hij in aanraking met de mysterieuze Harry Hart (Colin Firth). Hij blijkt voor een onafhankelijke geheime dienst te werken en hij wordt uitgenodigd om getraind te worden tot nieuw lid van de orde. Er is namelijk een gestoorde wetenschapper (Samuel L. Jackson) die de hele aarde in gevaar brengt en de Kingsmen moeten hem stoppen voor het te laat is.

Het plot klinkt misschien als een standaard geheim-agenten-film à la James Bond, maar er is meer aan de hand. De kracht van Kingsman is dat het eigenlijk een eerbetoon is naar dit genre, door veel subtiele verwijzingen te maken naar bekende films. Er wordt ook regelmatig te draak gestoken met het genre door letterlijk te zeggen “dit is niet zo’n film waarin…” gevolgd door een sterk cliché. Daarbij zijn vechtscènes verrassend lomp en expliciet, maar dan wel extra nep aangezet als een dikke knipoog naar spionagefilms. Met typische filmmuziek en bijzondere cameravoering, waarbij een fish-eye achtige lens er voor zorgt dat je blik altijd naar het midden van het beeld wordt gestuurd, blijft de sfeer er goed in. Het feit dat het een Britse productie is zegt waarschijnlijk genoeg over het soort humor dat je kunt verwachten. Firth speelt zijn rol zoals we van hem gewend zijn (wat misschien wat saai is, maar het werkt wel) en Jackson is als schurk vooral erg grappig met zijn petje en geslis. Kingsman: The Secret Service is een formulefilm, maar bevat precies genoeg verdraaiingen en knipogen om het origineel te maken.