Robot & Frank

7.5
Robot & Frank

Naast de bekende Hollywoodsterren Liv Tyler en Susan Sarandon zou er eigenlijk geen speciale reden zijn om deze film te zien. Robot & Frank is de eerste feature-length film van regisseur Jake Schreier en ook de 75-jarige hoofdpersoon is pas veel gaan acteren sinds het laatste decennium. Deze film bewijst maar weer dat bekende namen geen vereiste zijn voor een mooi stukje cinema; vriendschap, alzheimer, moderne technologie en ethiek zijn de basis van dit verhaal.

In de nabije toekomst is Frank (Frank Langella) een gepensioneerde juwelendief die kampt met alzheimer, gescheiden is en het contact met zijn kinderen dreigt te verliezen. Zijn zoon zadelt hem op met een robot die zijn leven meer structuur moet geven, wat Frank koppig afwijst. Na een tijdje ontdekt hij dat de robot geen ethiek kent en niet geprogrammeerd is om de wet te volgen, waardoor de oude juwelendief het plan krijgt om de robot in te zetten voor een diamantroof.

Het fijne van Robot & Frank is dat het helemaal niet gaat om de inbraak, maar duidelijk laat zien tegen wat voor problemen mensen met geheugenverlies oplopen. Dat kunstmatige intelligentie hierbij kan helpen lijkt een sterke premisse in het verhaal, want de technologie zorgt er zelfs voor dat de band tussen de gezinsleden aansterkt. Dit lijkt zware kost, maar er is genoeg ruimte overgelaten voor humor met de cynische bejaarde en volgzame robot. Frank handelt naar wat hij het fijnst vindt, wat het een aangenaam personage maakt om anderhalf uur naar te kijken. Qua camerawerk is het weinig spectaculair, maar dat mag je ook niet verwachten met een film waar het verhaal zo voorop staat. De soundtrack is wel interessant: het grootste deel bestaat uit een futuristische combinatie tussen opera, klassiek en synthesizers. Alles bij elkaar genomen een luchtige film over herkenbare onderwerpen, geschikt voor iedereen.