foXX12j[1]

District 9

8.5
District 9

Er zijn in de loop der jaren genoeg films gemaakt met aliens in de hoofdrol. Aliens die uit lichamen omhoogschieten, aliens die achterstandsbuurten overnemen, aliens in gigantische buitenaardse podsdie op zoek zijn naar wereldbeheersing en vervolgens geveld worden door insecten. Maar de aliens uit District 9 anders. Zij worden door schrijver/regisseur Neil Blomkamp zeer ingenieus ingezet als moderne pionnen die ons de apartheid in Zuid-Afrika opnieuw laten beleven.

District 9 is opgezet als een faux-documentaire waarin je de Zuid-Afrikaanse Wikus Van De Merwe (Sharlto Copley) ontmoet, een sulletje dat dankzij zijn schoonvader is gepromoveerd tot gezaghebber van ‘n nieuw project van mega-corporatie MNU. Een project dat ons misschien vreemd in de oren klinkt, want het is de bedoeling om heuse aliens vanuit huizen op een rustige manier naar een nieuw vluchtelingenkamp te begeleiden. Deze aliens zijn hier 20 jaar neergestreken nadat hun gigantische ruimteschip is blijven steken boven Johannesburg en wonen nu in district 9, een sloppenwijk waarvan elke inwoner voelsprieten heeft en een moord doet voor kattenvoer. Wikus is er van overtuigd dat deze nieuwe job alleen maar goeds kan brengen voor zijn vrouw en de samenleving, totdat hij in het hutje van prawn Christopher Johnson (Jason Cope) in aanraking komt met een mysterieus goedje dat zijn plan flink door de war gooit.

Natuurlijk is de echte hoofdrol in District 9 weggelegd voor de geweldige CGI – en heb ik zelden zulke overtuigende scènes gezien tussen acteur en CGI-beeld – mag ook het werk hierom heen zeker niet vergeten worden. Het plot is in eerste instantie oppervlakkig met een klassiekenerd die zich tot vrijheidsstrijder ontwikkelt, maar wanneer je de parallellen voelt met de beladen geschiedenis van Zuid-Afrika krijgt het verhaal een tweede, veel diepere laag. Daarnaast is het acteerwerk op niveau en wordt er interessant gebruik gemaakt van het documentaire platform en de daarbij horende iconen, zoals handheldfootage en voice-overs. Door de echt grappige grapjes en de perfect opgebouwde spanning is dit een ideale film om met een grote groep, zoals je vrienden of familie te kijken. Of in de bisocoop, waarvan ik het heel jammer vind dat ik die kans heb gemist. Al met al heb je met een District 9 zo’n sterk plot met een dusdanig realistische uitvoering te pakken dat dit best eens een klassieker zou kunnen worden.