Ender’s Game

7
Ender’s Game

Als filmtip kregen wij Ender’s Game aangeraden, een sci-fi met kinderen die wij zelf niet zo snel op zouden zetten. We hebben geen spijt gehad! De film is gebaseerd op een boek uit 1985 (!) en staat al jarenlang in de productie. Na veel overleg is vorig jaar de film eindelijk geschoten, en met prima resultaat.

Hoewel de hoofdpersoon in het boek 6 jaar oud is, speelt de 16-jarige Asa Butterfield (The Boy in the Striped Pyjamas) hier Ender Wiggin als kandidaat voor een uniek trainingsprogramma in de toekomst. De aarde is namelijk in oorlog met een buitenaards ras, en omdat kinderen nu eenmaal het snelst leren en makkelijk te ‘programmeren’ zijn tot moordmachines is er een speciaal programma opgezet onder leiding van Colonel Graff (Harrison Ford). Ender blijkt een genie te zijn en klimt al snel naar de top van de opleiding. Voordat hij het weet moet hij de beslissende slag gaan leiden in de intergalactische oorlog.

In het begin komt de film vrij kinderlijk, Spy-Kids-achtig, over, maar daar komt gradueel verandering in. De jonge Ender groeit van een muurbloempje naar een echte leider, ondanks dat er maar enkele maanden verstrijken. Waar de film ook goed in slaagt is de spanningsopbouw: door de verpletterende game-achtige actiescènes wordt je meegenomen in het geweld – zonder dat het bloederig wordt – en de film wordt steeds serieuzer, op een goede manier. Je kunt merken dat er een uitgebreid verhaal ten grondslag ligt aan deze film, ook al is hier maar een glimp van uitgewerkt. Aan het eind staat je ook nog een mooie verrassing te wachten als kers op de taart. Naast de altijd goed presterende Harrison Ford komt ook Ben Kinsley nog even om de hoek kijken, en ook door de kinderen wordt prima acteerwerk neergezet. Ender’s Game is dus een perfecte film voor jonge tieners zonder dat het enigszins lijkt op The Maze Runner, Divergent of andere soortgelijke young adult films, maar ook fervent gamers zullen van deze film kunnen genieten.