In Secret

4.5
In Secret

Meestal vallen de cijfers van Film of the Day niet zo laag uit omdat wij doen aan een voorselectie, maar soms glipt er toch een slechte film tussendoor. In Secret is er zo een. Wij verwachtten een mooi kostuumdrama, maar kregen een drama van een film. Dat is toch vreemd gezien de cast: Elizabeth Olsen (het nichtje van de Olsen twins), Tom Felton (Draco Malfidus), Oscar Isaac (we zagen hem laatst nog in Inside Llewyn Davis), en Jessica Lange.

Rond 1860 in Parijs leeft Therese (Olsen) samen met haar stiefmoeder en diens zoon Camille (Felton) in een huisje met een eigen winkeltje. Ze is uitgehuwelijkt aan Camille maar heeft totaal geen klik met hem, terwijl ze barst van de seksuele energie. Dan komt Camille’s vriend Laurent op de proppen en dat klikt meteen: weken houden ze het vol in het geheim een relatie te hebben. Verliefd als ze zijn besluiten ze een tragisch ongeluk in scène te zetten zodat ze altijd samen kunnen blijven, met alle gevolgen van dien.

Dit tragische liefdesverhaal biedt voldoende mogelijkheden, maar die worden te weinig gegrepen. Te snel schiet de spanning naar zijn hoogtepunt waardoor de personages vlak blijven en de tweede helft gewoonweg saai is om naar te kijken. Ondanks de mooie kostuums en het prima acteerwerk – met name van Jessica Lange als dementerende moeder – komt de bedoelde spanning niet goed over. De ontwikkeling van de relatie tussen Therese en Laurent is in principe goed uitgewerkt, maar er gaat teveel tijd voorbij in te weinig minuten waardoor je niet de kans krijgt mee te leven met de personages De donkere straten van Parijs bieden wat achtergrondsfeer, maar dat resulteert tevens in erg donkere scènes, wat alleen maar afleidt. Als dan ook nog eens geen woord Frans wordt gesproken (er is niet eens een Frans accent aanwezig) zijn eigenlijk alle elementen die je mee kunnen nemen naar het zware leven in het oude Parijs verdwenen. Dit was de eerste speelfilm van regisseur Charlie Stratton; hij heeft duidelijk nog veel te leren.