017-we-need-to-talk-about-kevin-theredlist[1]

We Need to Talk About Kevin

7
We Need to Talk About Kevin

Met zo’n titel zou je denken dat er alles al gezegd is over Kevin, maar natuurlijk valt er altijd nog wat over te schrijven. Ik had namelijk hoge verwachtingen van dit drama waarover veel geschreven is en die goed in de prijzen is gevallen, maar die zijn niet helemaal waargemaakt. Het was eigenlijk een heel gemiddelde film.

We need to talk about Kevin draait voornamelijk om Kevin’s moeder Eva (Tilda Swinton). We volgen haar in haar dagelijks doen en laten en komen er via flashbacks achter hoe zij op een tamelijk deprimerend punt in haar leven is gekomen. Een voorspelbare constructie die je vaker vindt bij boekverfilmingen en waar ik persoonlijk niet zoveel mee op heb. Je hebt vrij snel door wat er is misgegaan en dan moet je nog het geduld opbrengen om achter het precieze hoe en wat te komen. Deze flashbacks krijgen wel kleur door het acteerwerk van de jonge Kevin (Ezra Miller), die ondanks zijn overdreven geschreven personage goed uit de verf komt.

Ook Swinton’s acteerprestatie is prachtig en haar wanhoop is haast voelbaar. Waarom de film dan ook niet tot een hoger niveau komt is onduidelijk. De camera wordt goed ingezet, het drama is relatief pakkend en de film duurt niet te lang. Toch bleef ik zitten met een mweh gevoel, een gevoel dat er meer met dit plot gedaan zou kunnen worden. De film is wel prima geschikt om met je familie en met stille vrienden te kijken, maar voor kinderen is hij te gewelddadig. Hopelijk de volgende keer een interessantere kans voor opkomend talent Miller!