Joyeux Noël

8
Joyeux Noël

De laatste kerstfilm van dit jaar werd Joyeux Noël, een historisch drama uit 2005 maar nu al een klassieker. In deze film zal je geen enkele dikke Amerikaan met een rood pak zien, geen kerstcadeautjes onder een boom, en geen vliegende rendieren. In plaats daarvan zijn er loopgraven en bombardementen, maar toch een echt kerstgevoel.

Het is kerst 1914 en aan het front vechten de Fransen, Schotten en Duitsers met elkaar in de bekende loopgravenoorlog. Soldaat Sprink (Benno Fürmann) van het Duitse leger besluit zijn team een lied voor te dragen in het kader van de kerstsfeer, en voordat je het weet begeleidt vanuit een loopgraaf verderop een Schotse doedelzak de zang en worden er drankjes uitgedeeld: speciaal voor kerstavond besluiten ze een wapenstilstand te houden. De verbroedering neemt de overhand en de mannen komen voor moeilijke ethische beslissingen te staan wanneer de wapenstilstand officieel voorbij is.

Duitsers, Schotten en Fransen die zonder problemen een gezellige kerst vieren in de loopgraven klinkt als een onmogelijke gebeurtenis, maar dit verhaal is echt gebeurd. Ondanks dat de film iets is aangedikt zijn veel elementen uitgebeeld zoals ze gebeurd schijnen te zijn. De voorzichtige verbroedering, compleet met kleine kerstboompjes en een flinke taalbarrière, laat de ultieme goedheid in de mens zien. Tegelijkertijd is dit heel tragisch, want we weten allemaal hoe de Eerste Wereldoorlog is afgelopen. Het is dan ook onmogelijk om een happy end aan deze film te plakken. De paar dagen die we te zien krijgen zorgen voor meerdere kippenvelmomenten, begeleid door prachtige opera en muziek. De drie luitenants die centraal staan worden voortreffelijk gespeeld door échte Duitse, Franse en Schotse acteurs – en spreken dus ook in hun eigen taal – en zijn bij vlagen ook nog eens grappig (vooral de Franse, hoe kan het ook anders). Joyeux Noël is een oorlogsfilm met een sterk feelgood element die je ooit gezien moet hebben, het liefst nog tijdens de feestdagen.