While You Were Sleeping

7
While You Were Sleeping

Het is september en dat betekent voor velen weer aan de bak. In zo’n drukke werkweek moet een film niet al te moeilijk zijn, daarom kozen wij voor de romantische komedie While You Were Sleeping. Met Sandra Bullock in de hoofdrol en Jon Turteltaub (Instinct, National Treasure) in de regisseursstoel verwacht je geen hoogstaande kwaliteit, maar toch bleek deze onbekende romkom best aardig.

Het plot is eigenlijk best absurd: Lucy is een eenzame single vrouw die sinds het overlijden van haar moeder geen familie of vrienden meer om zich heen heeft. Ze werkt als kaartjesverkoper op een treinstation en ze smelt elke ochtend weg bij een knappe forens. Als hij door een ongeluk in een coma terecht komt ontstaat in het ziekenhuis het misverstand dat zij zijn verloofde is, en onhandig als Lucy is blijft ze dit volhouden. De familie van Peter houdt van haar, en zijn broer ontwikkelt echte gevoelens voor Lucy. Gaat ze voor de comateuze prins op het witte paard of voor zijn lieve broer Jack?

De context is natuurlijk vrij absurd: wie gaat er nu vrolijk met de zogenaamde verloofde van je comateuze zoon/broer kerst vieren alsof er niets aan de hand is? Gelukkig neemt While You Were Sleeping zichzelf ook niet helemaal serieus en wordt er regelmatig verwezen naar het feit dat de opeenstapeling van gênante situaties wel erg toevallig is. Bullock speelt haar rol als wanhopige romanticus hartstikke overtuigend en ook Bill Pullman, die Jack speelt, acteert erg natuurlijk. Dat kan niet gezegd worden van de overige familieleden, die net karikaturen zijn. Ook de op-en-top New Yorkse huisbaas van Lucy is een clown van de bovenste plank. Toch krijgt de film het voor elkaar een tranen trekkend moment te creëren in de niet te voorkomen climax van het verhaal. Zit je in een dipje? Pak je favoriete snuggie, zet een kop thee en kijk deze kerstige nineties romkom.