Wish I Was Here

6
Wish I Was Here

Wie aan Zach Braff denkt, denkt waarschijnlijk snel aan de komische ziekenhuisserie Scrubs. Maar wist je dat Braff ook wel eens in de schrijvers- en regisseursstoel klimt? Vorig jaar kwam hij met zijn eigen film, die hij samen met zijn broer heeft geschreven: Wish I Was Here. Deze film wordt wel eens gezien als het vervolg op zijn vorige film Garden State. Aangezien wij zijn kinderlijke, zorgeloze humor wel kunnen waarderen konden we Wish I Was Here natuurlijk niet ongezien voorbij laten gaan.

Braff vertolkt de rol van vader Aidan, die al op jonge leeftijd de sexy Sarah (Kate Hudson) aan de haak heeft geslagen en snel twee kinderen heeft gekregen. Terwijl hij maar niet aan de bak komt als acteur zorgt zijn vrouw voor de meeste inkomsten, en zijn vader betaalt de opleiding van de kinderen – mits ze naar een Joodse school gaan. Als het slechte nieuws komt dat zijn vader ernstig ziek is en de school niet meer kan betalen is Aidan gedwongen nieuwe prioriteiten te stellen in zijn leven, iets wat zijn dromerige karakter niet zo eenvoudig doet.

Braff toont voornamelijk het tegenstrijdige leven van jonge ouders: aan de ene kant wil je je eigen dromen nastreven, maar tegelijkertijd moet je ook praktisch handelen en brood op de plank krijgen. Als je dan ook nog een luie broer en een stoïcijnse vader hebt, heb je het als tussengeneratie moeilijk. Wish I Was Here vertelt dit verhaal best mooi, maar cinematografisch is er weinig uitdaging. Al snel verslapt het tempo door trage scènes met trieste piano muziek, en dat blijft niet bij één of twee keer. Gelukkig zijn de kinderen een leuke afleiding ten opzichte van het zware thema, alleen jammer dat de casting niet erg geloofwaardig is. Wish I Was Here heeft zijn vrolijke en treurige momenten (waarbij Kate Hudson haar acteerskills goed laat zien) en je merkt aan alles dat dit Zach Braff z’n eigen (kickstarter) project is. Helaas blinkt de film nergens in uit.