Elysium

7
Elysium

Met het succes van District 9 en de onlangs verschenen film Chappie heeft Neill Blomkamp al een paar sterke dystopische films op zijn naam staan. Elysium hadden wij nog niet gezien, dus het werd tijd om de actiefilm met Matt Damon ook eens op het scherm te toveren. District 9 was fantastisch, Chappie iets minder, en Elysium? Mwoah, die is wel oké.

Net als in zijn andere films staat een dystopische toekomst centraal, in dit geval een wereld in 2154 waarin de rijken leven op het gigantische ruimtestation Elysium waar niemand ziek of ouder wordt. Op aarde is het leven armoedig en worden burgers onder controle gehouden door robots die werken in naam van de overheid. Als Max (Damon) een ongeluk krijgt op zijn werk is hij vastberaden een trip te regelen naar het ruimtestation om zichzelf te genezen.

Met moderne technologieën wordt Max omgebouwd tot een halve cyborg, wat zijn kans op slagen zou moeten vergroten. Het exoskelet dat hij krijgt ziet er gaaf uit, net als de CGI robots die op Aarde rondlopen – al lijkt Blomkamp maar één ontwerp robot te gebruiken in al zijn films. Ook in zijn cast is hij standvastig: de Zuid-Afrikaanse Sharlto Copley, die ook de stem van Chappie doet, speelt de maniakale vijand van Max. Jodie Foster vertolkt de rol van de egocentrische politiek leider op Elysium, maar haar acteerprestaties slaan hier de plank goed mis. Op zich is dat niet erg, want de film berust voornamelijk op actiescènes met heftige camerabeweging en strakke slow-motion shots. Het cultuurkritische element wat we van Blomkamp kennen is een stuk minder aanwezig. Het gevolg is dat onze held maar door blijft vechten tot hij er bij neer valt, de hele film lang. Dat maakt Elysium wat simpel, maar desondanks wel spectaculair met actie van de bovenste plank.