Rare Exports

6.5
Rare Exports

Bij kerstfilms denk je snel aan zoetsappige romkoms, maar onze Finse bovenburen denken daar heel anders over. In hetzelfde jaar als Dick Maas’ Sint uit kwam maakte schrijver en regisseur Jalmari Helander Rare Exports: A Christmas Tale, die hij baseerde op zijn eerdere short film. De Scandinaviërs staan bekend om hun donkere humor en sfeervolle beelden. Combineer dat met de geschiedenis van de Kerstman en je hebt een vermakelijke kersthorror.

Op een berg, bij de grens tussen Finland en Rusland, wordt een grote ontdekking gedaan. De berg, die in het echt bekend staat als het huis van vadertje kerst, blijkt een eeuwenoud graf te zijn van de enige echte Kerstman. Een klein dorpje in de buurt komt er snel achter dat iets of iemand alle rendieren in de buurt heeft gedood, en een aantal bewoners gaat op zoek naar de dader. Ze stuiten snel op een vreemde oude man met een angstaanjagende interesse voor jonge kinderen, en hij blijkt niet de enige te zijn.

Meer kunnen we niet verklappen van deze variatie op het klassieke kerstverhaal zoals onze voorouders het vertelden. Het verhaal is leuk uitgewerkt, maar met nog geen anderhalf uur is de film wel snel voorbij. Dat is jammer, want hier en daar had het verhaal wel nog meer uitgediept kunnen worden. Nu blijft Rare Exports steken bij de oppervlakte. Naast een paar absurde en semi-gewelddadige scènes valt de horror nog wel mee; eigenlijk neemt de film zichzelf niet serieus. De hoofdrol is namelijk weggelegd voor jongetje van rond de 13 jaar die zich probeert te bewijzen tegenover zijn vader, en dat neemt tegen het eind van de film behoorlijke proporties aan die je niet meer serieus kan nemen. Ook woordgrapjes en de slotscène laten goed zien wat voor humor de Finnen wel kunnen waarderen. Opvallend is dat er geen enkele vrouw in Rare Exports te zien is, maar op een plek waar het gemiddeld -5 onder nul is verwacht je überhaupt weinig bewoners natuurlijk. Deze film, die met een klein budget toch een leuk verhaal en goede sfeer neerzet, is totaal anders dan Sint of Bad Santa, maar zeker de moeite waard om een keer te kijken.