Loft

8
Loft

Omdat deze Vlaamse film inmiddels al een Nederlandse versie kent én er een Amerikaanse versie in de maak is (gelukkig met de originele acteurs) werd het tijd dat we de spannende thriller van onze zuiderburen eens bekeken. Nu begrijpen we waar alle ophef vandaan kwam; Loft is terecht enthousiast ontvangen en zoveel geprezen.

De betreffende loft bevindt zich in België en wordt gedeeld door vijf getrouwde mannen, die daar in het geheim hun nachtelijke uitstapjes en weekendjes spenderen met andere vrouwen. Hun concept lijkt goed te werken, totdat op een ochtend een dode vrouw wordt gevonden in de loft. Aangezien hun persoonlijke leven op het spel staat willen ze het allemaal stil houden, maar er zijn slechts vijf sleutels in omloop. Wat volgt is een ‘wie is de mol’-achtige speurtocht naar de dader.

De vijf mannen zijn stuk voor stuk goede acteurs, maar Filip Peeters steekt er met kop en schouders bovenuit. De strijd tussen de mannen, ondanks hun goede vriendschap, is duidelijk voelbaar. Daarnaast steekt het verhaal ook goed in elkaar waarbij je op het puntje van je bank blijft zitten, de hele film lang. Dat is grotendeels te danken aan enkele plottwists die je onverwacht – voor ons in ieder geval – voorgeschoteld krijgt. De toch aardige lengte van de film wordt dus goed besteed. Het camerawerk is verder weinig bijzonder, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van donkere onheilspellende scènes, maar dat is natuurlijk ook onderdeel van het ‘wie is de mol’ idee zoals al jaren geleden in bijvoorbeeld And Then There Were None werd gedaan. Regisseur Erik van Looy, die in voornamelijk jaren ’90 tv-series op zijn naam heeft staat, heeft wat ons betreft voortreffelijk werk verricht, dus ik hoop nog vaker van hem te horen.