IMG_Film_self_less2_4_1_NI18ABBI[1]

Self/less

6.5
Self/less

Als je bewustzijn en je herinneringen gewoon een berg informatie zijn dat in je hersencellen ligt opgeslagen, zou je dan deze informatie ook naar een ander lichaam kunnen transporteren? Terwijl wetenschappers zich met deze vraag bezig houden is het in Hollywood al werkelijkheid. Na een transportatie naar een digitaal systeem (Transcendence) is het nu tijd voor Ben Kingsley die het lichaam van Ryan Reynolds overneemt. Ik houd wel van dergelijke moderne wetenschapsfictie, dus keek ik Self/less.

Damian (Ben Kingsley) is een rijke man die nog maar kort te leven heeft. Maar een commercieel onderzoeksbedrijf biedt een uitweg: in ruil voor een officiële doodverklaring krijgt hij een nieuw 30-jarig lichaam en identiteit, waardoor hij een tweede leven kan leiden. Dat lijkt een goed idee, maar ondertussen moet hij wel zien hoe zijn dochter rouwt om zijn dood. Bovendien gaat de transformatie niet helemaal vlekkeloos en ontdekt hij dat hem maar de halve waarheid is verteld.

Mark, de nieuwe identiteit van Damian, wordt dus gespeeld door Ryan Reynolds. Hoewel Reynolds de afgelopen tijd behoorlijk goede rollen heeft gespeeld is zijn acteertalent hier ver te zoeken. In Mark zie je weinig van Damian terug, waardoor een personage zonder diepgang overblijft. Maar ook de uitwerking van het concept is matig: het begint veelbelovend en maakt je nieuwsgierig, maar dan verandert Self/less toch in een standaard actiefilm waarin spectaculaire achtervolgingen en shoot-outs de hoofdrol spelen. De sfeer van de film maakt dat toch een beetje goed, want de muziekkeuze is opvallend en er wordt veel gespeeld met de diëgetiek ervan – in hoeverre de muziek onderdeel uit maakt van de scène. De man achter de muziek is Braziliaans, en dat hoor je er duidelijk in. Het is sowieso opvallend hoe multicultureel deze productie is, want de schrijvers zijn Spaans en de regisseur is de Indische Tarsem Singh, die ook de prachtige film (zowel visueel als inhoudelijk) The Fall regisseerde. Self/less is dus een misser op gebied van originaliteit, maar nog altijd een prima sciencefiction voor tussendoor.