Witching and Bitching

Genres: / / /
7.5
Witching and Bitching

Grote kans dat als je afgelopen jaar naar een filmfestival bent gegaan, je wel van de Spaanse film Witching and Bitching (orginele titel: Las brujas de Zugarramurdi ofwel de Heksen van Zugarramurdi) hebt gehoord of hem zelfs al gezien hebt. Hij stond namelijk bij veel festivals op de affiche en is in essentie ook een perfecte festivalfilm met campy gore, blote borsten en hele domme helden. Voor degene die niet weten waarom domme helden zorgen voor een goede festival-kijksfeer; je kan dan als publiek collectief naar het scherm joelen dat ze in godsnaam niet die kamer moeten ingaan, of dat ze nu echt moeten gaan rennen. Heel leuk! Vandaar dat een festivalfilm het ook vaak goed doet op een filmavond. Anyway, aan dat soort momenten geen gebrek in Witching and Bitching.

We volgen namelijk een stel mannen dat na een overval op een goudwinkel zo snel mogelijk uit Spanje, naar Frankrijk wil vluchten. Deze heerschappen zijn echter niet bijster intelligent: zo heeft hoofdpersoon José (Hugo Silva) zijn zoontje meegenomen naar de overval en moeten hij, een toevallige taxichauffeur, en diens passagier, allemaal meegesleept worden naar Frankrijk. De film begint pas echt wanneer de mannen aankomen in Zugarramurdi, een plaatsje wat volgens de folklore bevolkt wordt door heksen. En die heksen, die hebben wel zin in een spelletje!

Het leuke aan Witching and Bitching is dat je eigenlijk twee films voor de prijs van een krijgt, het eerste deel is namelijk voornamelijk een heist actiefilm terwijl het tweede deel veel meer campy-horror is. In beiden delen weet regisseur/schrijver Álex de la Iglesia wel zijn gender persiflage te verstoppen. Hoe meer de mannen zeuren over vrouwen, hoe meer de vrouwen ook daadwerkelijke monsters worden, totdat echte liefde op het eind alles overwint. Een beetje cliché niet-met-en-niet-zonder-elkaar idee, maar toch leuk uitgevoerd. Richting het einde wordt Witching and Bitching echt vaag en over de top, en ik zou er ook niet aan beginnen als je bijvoorbeeld Evil Dead II al niet leuk vond. Maar zoals ik al zei, voor een filmavond met vrienden is Witching and Bitching een aanrader!