Citizen Kane

7.5
Citizen Kane

Laat je niet afschrikken door de leeftijd van deze film, want Citizen Kane wordt vaak gezien als De Beste Film Ooit. Dat wordt natuurlijk wel vaker geroepen, maar er zit een kern van waarheid in. Regisseur, schrijver en acteur Orson Welles liep met zijn moderne wijze van filmmaken zijn tijd ver vooruit, waardoor de film ook nu nog erg goed te kijken is.

Charles Kane was een geslaagde geldwolf in de tijd rond de Grote Depressie (eind 19de eeuw). Hij heeft alles gehad wat hij ooit had willen hebben, maar ook aan zijn leven kwam een einde. Vlak voor zijn einde sprak Kane het mysterieuze woord “Rosebud” uit, en een groepje verslaggevers besluit uit te zoeken wat Kane hiermee bedoelde. Door gesprekken met vrienden, bekenden en vijanden van Charles Kane komen ze erachter wat voor een man Kane eigenlijk was.

Hoewel het verhaal niet bijster interessant is, is de cameravoering en manier van vertellen erg opvallend. De film komt over als een soort documentaire over de fictieve Kane – die overigens gebaseerd is op William Hearst – en neemt je mee naar zijn luxueuze leven. Dit wordt in beeld gebracht door lange shots uit vreemde hoeken, veel geëxperimenteer met Iichtval, en de zogenaamde deel focus shotswaarbij voorgrond en verre achtergrond allebei scherp in beeld zijn. Dit geeft het gevoel van perspectief in een plat, zwart-wit beeld. Het acteerwerk is niet heel bijzonder, maar dat heeft ook te maken met de tijdsgeest van de film. Als je eens wilt ervaren hoe een goede film er in de jaren 40 uit zag, dan is Citizen Kane geen voorbeeldig maar wel een bijzonder stukje cinema.