Doghouse

6
Doghouse

Na een aantal drukke dagen gehad te hebben wil ik niets liever dan op de bank ploffen en een hersenloze film kijken. Letterlijk, want slechte zombiefilms zijn hier uitermate geschikt voor. Zo belanden wij bij Doghouse, een Britse horrorkomedie die zichzelf totaal niet serieus neemt maar wel best leuk is.

Het verhaal stelt niet veel voor: negen jongeheren houden een mannenweekend omdat een van hen net gedumpt is. Viavia hebben ze een afgelegen huisje gevonden in een dorpje waar de ratio man/vrouw ruim in hun voordeel schijnt te zijn. Als ze daar aankomen krijgen ze niet eens de mogelijkheid om een biertje te nemen, want al direct confronteert een groep vrouwen ze met wilde blikken, maar dan wel van het moordlustige type. Alle mannen in het dorp zijn uitgemoord – op een militair na – en de vrouwen zijn veranderd in zombies.

Het feit dat Doghouse niet eens de moeite neemt om een Hollywood-achtige party-scène in te lassen voordat het gore fest begint, zegt genoeg over het doel van de film: het gaat over zombies, en veel. Ondanks de smerig gestileerde zombievrouwen zit er best veel humor in de film. Zo heeft elke zombie een wapen dat bij haar beroep past (een kapster met scharen, een slager met een hakbijl) en de oneliners slingeren om je oren. De vriendengroep bestaat uit leuke typetjes waarbij je al ruim van tevoren weet hoe het met ze af zal lopen. Toch blijft Doghouse boeien omdat het één grote rat race is vol onnozele plannen, stompzinnige situaties en lekker ongenuanceerde actiescènes. Dat het een Britse productie is merk je direct aan de soort humor, maar ook de wijze waarop de montage werkt is kenmerkend voor de Britse cultuur. Het doet denken aan de horrorfilm Witching and Bitching, dat een vergelijkbaar thema heeft maar dan is ingebed in Spaanse cultuur. Doghouse laat vooral zien dat de makers erg veel lol hebben gehad op de set en is ideaal voor een avondje simpel vermaak.