The Green Mile

9
The Green Mile

Stephen King is misschien wel de bekendste science fiction schrijver in de westerse wereld. Met tientallen verhalen op zijn naam is het niet gek dat er meer dan 30 verfilmingen zijn verschenen. De drie uur durende The Green Mile stond al tijden op mijn lijstje en in een avond met internetstoring is het er eindelijk van gekomen om dit drama met bovennatuurlijk randje te zien.

Paul Edgecomb blikt als bejaarde man terug op zijn tijd als leidinggevende over de elektrische stoel in de jaren 30. Daar heeft hij met zijn collega’s een paar vreemde criminelen in de cel zitten: een compleet gestoorde puber (Sam Rockwell), een gek met een levendige fantasie en een enorme man met mentale beperkingen: John Coffey (Michael Duncan). Paul komt er achter dat er iets bijzonders met deze man aan de hand is en dat hij de elektrische stoel eigenlijk niet verdient.

Meer kun je niet over deze film kwijt, want wat regisseur Frank Darabont ontzettend goed heeft gedaan is het opbouwen van de spanning en het langzaam ontrafelen van het mysterie. Elk personage krijgt zoveel aandacht dat je echt gaat meeleven, zelfs met de zwaarste criminelen. De lengte van de film wordt hierdoor geen probleem. Tom Hanks mag dan niet de knapste zijn, emotie weet hij erg goed uit te beelden – net als Michael Duncan als reusachtige simpele ziel. Het feit dat bijna de gehele cast bestaat uit harde mannen, maar er toch zo veel emotie in het verhaal verwerkt zit, is tevens een complimentje waard. Er zitten dan ook enkele vrij heftige scènes in die je recht in je hart raken. The Green Mile is een mooi afgerond verhaal dat enkele vraagtekens achter laat, maar duidelijk gaat over leven, dood en het evenwicht hierin. Het is moeilijk om je vinger te leggen op wat The Green Mile nu precies zo overweldigend maakt, dus neem vooral de tijd om deze klassieker zelf te ervaren.