The Purge

6
The Purge

Wanneer wij deze film zien draait het vervolg alweer in de bioscoop. Hoogste tijd om deel 1 te zien dus! Ik verwachtte een ‘ok’ hack ’n slash om hersenloos tot me te nemen, en gedeeltelijk kreeg ik dat ook. De film gaat gelukkig wel nét iets dieper.

The Purge is een jaarlijks fenomeen in de toekomst in de VS waarin 12 uur lang iedereen vrij is om zijn of haar opgekropte woede te uiten: je mag doden wie je wilt. Vrijwel iedereen ziet het nut er van in, omdat de cijfers van criminaliteit daadwerkelijk dalen. Dit is echter wel een groot struikelblok van The Purge, want hoe houdt het uiten van opgekropte woede van simpele burgers in hemelsnaam georganiseerde misdaad tegen? Enfin, het gaat om het idee. In het bijzonder volgen we een gezin dat zich schuilhoudt in hun goed beveiligde huis tijdens deze nacht. De ouders (Ethan Hawke en Lena Headey) lijken alles onder controle te hebben, maar beide kinderen zijn stom genoeg om het gevaar in huis te halen. Het gevolg: angst, moord, een groep psycho’s voor de deur en steeds meer twijfel over het effect van The Purge.

So far so good, en dan weet de film je in het laatste stuk toch ineens aangenaam te verrassen. Gelukkig maar, anders had er geen voldoende vanaf gekund. De personages zijn zo plat als een stuk karton, de kinderen zijn irritant en het overmatig gebruik van de standaard spannings- en schrikeffecten maakt het geheel erg cliché. Daarnaast staan de actiescènes die erin zijn verwerkt te los van het geheel om iets zinnigs toe te voegen. Toch jammer, want dit concept is wel origineel en had veel beter (grootschaliger) uitgevoerd kunnen worden. Regisseur en schrijver James DeMonaco mag dan nog niet veel op zijn naam hebben staan, met zo’n hype rondom deze film en zijn vervolg zou je beter verwachten. The Purge is leuk om een avondje een film af te zeiken, maar deel 2 hoef ik persoonlijk niet te zien.