Some Guy Who Kills People

6.5
Some Guy Who Kills People

Alleen de titel van deze film was al genoeg voor mij om hem te gaan zien. Daarbij komt ook nog eens dat de hoofdpersoon wordt vertolkt door Kevin Corrigan, een leuke maar niet heel bekende acteur uit onder andere Community, Superbad en Pineapple Express. Later bleek dat regisseur Jack Perez de schrikbarend slechte Mega Shark vs. Giant Octopus heeft geregisseerd (een verpletterende 2,5 op IMDb), maar dat mocht de pret niet drukken. Some Guy Who Kills People is een beetje vreemd, maar wel lekker.

Some guy is in dit geval Ken Boyd, een eenzame en miserabele man die net uit een inrichting is ontslagen en bij een ijszaak werkt. Hij heeft duistere gedachten om zijn vijanden uit het verleden te vermoorden, en inderdaad worden ze keer op keer na een gruwelijke dood gevonden – door twee behoorlijk flauwe agenten die bijna het niveau van Leslie Nielsen halen. Boyd weet door zijn geestelijke gesteldheid zelf niet helemaal wat er aan de hand is, zeker wanneer zijn leven omver wordt gegooid als zijn lang vergeten dochtertje ineens opduikt. Het enige waar Boyd mee bezig blijft is de gedachte: ik heb hier helemaal niet om gevraagd!

De ontzettend donkere humor zorgt voor een apart sfeertje, wat van een drama spontaan een komedie maakt. Combineer dat met horror-elementen en een psychologische thriller en je hebt een onsamenhangende film die desondanks wel origineel is. Er zit genoeg spanning is (en ja, zelfs een plottwist die je moeilijk ziet aankomen) en het acteerwerk van Corrigan is prima. Het dochtertje, gespeeld door de destijds 14-jarige Ariel Gade, kan echter nog wel een acteerlesje gebruiken. Perez heeft veel gebruik gemaakt van stilistische elementen (zwart-wit flashbacks, thematisch kleurgebruik) en heeft een fijn tempo. Toch moet je je hoofd erbij houden, anders ben je zo het spoor bijster in deze vreemde horrorkomedie. Zeker niet geschikt voor de jonge kijkers onder ons, maar een aanrader voor de liefhebber van het genre.