The Librarian: Quest for the Spear

5
The Librarian: Quest for the Spear

Sinds vorige week zijn we de troste bezitters van interactieve TV, dus het werd tijd om de Video on Demand functie eens te gebruiken. Uit de gratis catalogus is niet zoveel keus, dus dan maar de eerste de beste luchtige film: The Librarian. Hét schoolvoorbeeld van de avonturenfilm waarin de hoofdpersoon menig tienermeisjes’ hart heeft veroverd, maar eigenlijk gewoon een draak van een film is.

Flynn (Noah Wyle) is een eeuwige student (maar dan niet zoals we die nu kennen met bier drinken en feestjes vieren, het moet wel netjes blijven) en krijgt een speciale functie bij de nationale bibliotheek. Samen met martial-arts expert Nicole (Sonya Walger) moet hij op zoek gaan naar heilige objecten over de hele wereld, want ja: bibliotheken verzamelen die blijkbaar. De übernerd komt vervolgens in allerlei avonturen terecht wat komische situaties oplevert.

Misschien is een draak van een film wat overdreven, maar de film blijft ontzettend oppervlakkig. Karakters missen diepgang, motivatie of enige vorm van gezond verstand. Spanning is aanwezig, maar erg voorspelbaar, en de ‘special effects’ (green screen) zijn ook niet alles. Nu is het genre avonturenfilm natuurlijk niet gericht op diepzinnige dialogen, maar National Treasure doet het toch stukken beter. Regisseur Peter Winther heeft zich er makkelijk vanaf gemaakt, ondanks dat dit zijn debuut is. Maar: voor elk emotioneel, diep en filosofische film moet er ook simpel vermaak zijn, en daar voldoet The Librarian aan. Het is echt een familiefilm waarbij iedereen wel een glimlach tevoorschijn kan toveren om bepaalde situaties, al zijn het simpele verwijzingen naar bekende historische artefacten. Des te minder is het geschikt om alleen of met je vrienden te kijken.