Disconnect

7.5
Disconnect

Wanneer je de plotbeschrijving leest (“een drama over een groep mensen dat zoekt naar menselijke connectie in de hedendaagse ‘online’ wereld”) denk je misschien: niet weer zo’n techno-pessimistische film met een moraal, maar uiteindelijk valt dat reuze mee. Disconnect valt sowieso wel binnen het genre drama, maar is uitgevoerd met een randje cult.

We volgen een aantal losstaande verhalen die op één of andere manier te maken hebben met de interconnectiviteit van vandaag. Zo is er een journaliste die een mannelijke ‘webcam-hoer’ probeert te strikken voor een verhaal, een jongen die gepest wordt met een vals Facebook account (de welbekende catfish), en een stelletje dat het slachtoffer is van identity theft. De verhalen werken langzaam naar elkaar toe en laten zien wat de voordelen en gevaren zijn van het verstoppen van jezelf achter een schermpje.

Het ene verhaal is beter uitgevoerd dan de ander, en dat ligt deels aan de acteurs: Jason Bateman en Alexander Skarsgård spelen beiden een sterke rol. Ook de 17-jarige Jonah Bobo doet het erg goed met zijn puberale suïcidale karakter. Zijn verhaal deed ons het meeste; twee dagen na het zien van de film moesten we er allebei nog steeds aan terugdenken. Visueel is de film met overmatig gebruik van groene en bruine filters weinig interessant waardoor de sterke punten het verhaal en dialoog wordt. Regisseur Henry Alex Rubin heeft met Disconnect erg hedendaagse en intense situaties neergezet waar iedereen wel iets in herkent. Oorspronkelijk kreeg deze film van ons een 7, maar als een film je na een paar dagen nog steeds niet los laat is dat zeker een half puntje extra waard. De film is allesbehalve gezellig, dus een sterke afrader om zowel met vrienden als familie te kijken.