Ex Machina

8.5
Ex Machina

Als je het dagelijks leven van nu vergelijkt met die van tien jaar terug, dan wordt al snel één ding duidelijk: we raken steeds meer omringd door techniek die steeds slimmer wordt. Terwijl wij lol hebben met Siri, home automation en Google wordt achter de schermen hard gewerkt aan de ultieme vorm van kunstmatige intelligentie. Het is dan ook niet gek dat juist nu Ex Machina uitkomt waarin de Turing test centraal staat: wanneer is kunstmatige intelligentie niet meer te onderscheiden van menselijke intelligentie?

Om dit verhaal vorm te geven heeft regisseur en schrijver Alex Garland slechts vier acteurs ingezet. Een slimme maar ietwat onaangepaste programmeur (Oscar Isaac, die ook al verscheen in Inside Llewyn Davis) huurt een onwetende maar leergierige nerd in (Domhnall Gleeson, beter bekend als Bill Weasly uit Harry Potter maar ook uit About Time) die een week lang zijn robot Ava (Alicia Vikander) moet testen. Tussen de twee mannen botert het niet zo, maar tussen de jonge programmeur en de robot des te meer.

De film stelt kritische vragen bij de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en wat het is om mens te zijn, maar geeft ook wat steken onder water naar het bedrijf dat bijna alle gegevens ter wereld in handen heeft: Google. Op dieper niveau is er zelfs een thema te ontdekken over gender: de mannen zijn er beiden van overtuigd op de juiste manier met de vrouwelijke robot om te gaan, maar hebben ze wel gelijk? Het niveau ligt vanaf de eerste minuut dus al vrij hoog, net als de spanning. Mooie beelden in een minimalistische, licht futuristische omgeving en prachtig sounddesign trekken je direct het verhaal in en houden je tot het eind vast. Zowel Isaac als Gleeson zitten goed in hun rol, hoewel die eerste weinig variatie toont in vergelijking met zijn eerdere rollen. Over vijf jaar zal de enigszins technofobische verbeelding van Garlands regiedebuut misschien achterhaald zijn, maar Ex Machina is zeker een kindje van zijn tijd en voor iedereen die zich bezig houdt met hedendaagse technologische vooruitgang een aanrader.