Tootsie

7
Tootsie

Vaste lezers van filmoftheday.nl zullen inmiddels weten dat acteur Dustin Hoffman een speciaal plekje in ons hart heeft veroverd. Voor ons dan ook niks leukers dan Hoffman eens in een totaal andere rol te zien kruipen dan zijn drama’s Papillon en Kramer vs. Kramer, namelijk een vrouw in een komedie over travestie. Wat Tootsie in eerste instantie interessant maakt is zijn combinatie van era en onderwerp. Een film over vrouwelijkheid, mannelijkheid, vooroordelen en carrière afgezet tegen het begin van de jaren ’80, toen de eerste voorzichtige stappen van de powervrouw of carrièrebitch werden genomen resulteert in een film die zeer typisch is voor zijn tijd en haast geschiedkundige waarde heeft.

Niet dat Tootsie garant staat voor een droge geschiedenis les, daarentegen. Tootsie is namelijk een rasechte komedie over Michael Dorsey (Dustin Hoffman), een acteur wiens reputatie (onmogelijk om mee te werken) zichzelf vooruit snelt, met als resultaat dat hij nergens meer wordt aangenomen. Als zijn vriendin wordt afgewezen voor een rol als vrouwelijke bestuurder van een ziekenhuis besluit hij dat hij die rol prima zou kunnen spelen. Zijn gevoel blijkt terecht: met behulp van liters make-up en een heftig ontharingsprogramma wordt hij uiteindelijk aangenomen als Dorothy. Als zijn tegenspeelster Julie (Jessica Lange) echter de vrouw van zijn leven blijkt te zijn is dit vragen om problemen.

Vaste lezers zal ook iets anders opvallen: het plot doet sterk denken aan een van mijn favoriete komedies aller tijden, Some Like it Hot. Een vergelijking is onvermijdelijk, aangezien beiden verhalen draaien om een man die geen werk krijgt, zich verkleedt als vrouw om aan het werk te komen en uiteindelijk verliefd wordt op zijn collega. De humor is dan ook grotendeels gelijk – vond je Some Like it Hot leuk, dan zal je je ook prima vermaken met Tootsie. Het grote verschil en de toegevoegde waarde van Tootsie is vooral zijn tijdperk. Juist in de jaren ’80 begon de werkdynamiek te verschuiven, waardoor de rol van vrouw niet per se meer betekende dat je aan het kortste eind had getrokken. Samen met het vlotte verhaal en de leuke acteurs maakt dit Tootsie tot een geslaagde film, zeker met familie die zelf hun carrière begon in de jaren ’80.