Sunshine Cleaning

6.5
Sunshine Cleaning

Helaas, de crisis heeft ook ons winkelcentrum getroffen en daarom zien we de laatste tijd steeds meer lege winkelruiten. Ook de Free Record Shop viel dat lot ten deel maar wel met een gouden randje voor ons – alle dvd’s hadden 70% korting en er was nog veel aanbod ook! Op de gok namen wij Sunshine Cleaning mee, aangetrokken door de vrouwelijke hoofdrolspeelsters Amy Adams (die we laatst nog zagen in Her) en Emily Blunt. Op de hoes pronkte lofuitingen van de New York Post en Sunshine Cleaning stond ingedeeld als filmhuis-kwaliteit. Eenmaal thuis bleek Sunshine Cleaning een alleraardigste film die helaas net te weinig tijd pakt voor zijn verhaal.

Sunshine Cleaning gaat volledig over een familie – twee zussen en hun vader – die ieder op zich de eindjes aan elkaar proberen te knopen. Als zus Rose (Amy Adams) erachter komt dat er grof geld te verdienen is in de gespecialiseerde schoonmaak van crime scenes (denk het bloed van de muren schrobben, de lijkgeur verdrijven…) besluit ze met haar jongere zus Norah (Emily Blunt) haar eigen schoonmaakbedrijf op te richten. Door schade en schande worden ze steeds wijzer in deze vreemde branche, maar blijkt ook dat de zussen een pijnlijk verleden hebben wat nog niet is verwerkt.

De filmhuis claim maakt Sunshine Cleaning in ieder geval waar. De nadruk ligt op de vreemde personages en de vertolking hiervan is dik in orde (vooral Amy Adams laat hier weer zien dat ze veel meer in haar mars heeft dan bijvoorbeeld in het melige Enchanted). Het verhaal kabbelt rustig voort en dit betekent ook meteen het grote minpunt aan de film. Er wordt namelijk geen echt einde gegeven aan het lome plot waardoor je als kijker blijft zitten met een “was dit het nou?”-gevoel. Een paar sterke dialogen tijdens de film maken veel goed, maar omdat de overall feeling blijft hangen op “mwah” zal ik Sunshine Cleaning geen aanrader noemen. Prima vermaak voor een zondagmiddag, maar zowel je vrienden als familie kan je wel wat beters voorschotelen.