The Green Hornet

4.5
The Green Hornet

Omdat wij toch een beetje fan zijn van Seth Rogen – wie kent hem niet uit This Is the End, Pineapple Express of Superbad? – wilden we deze film, ondanks zijn lage cijfer op IMDb, toch een kans geven. Rogen heeft veel leuke rollen en films op zijn naam staan, maar The Green Hornet (waarin hij zowel acteert als het script schreef) slaat toch de plank mis.

Het probleem zit hem misschien ook in de context van de film: The Green Hornet is in Amerika al een begrip sinds de jaren ’30, ooit begonnen als radio-spelshow en vele malen vertaald naar bewegend beeld. Deze film gaat er vanuit dat je al een beetje weet wat er gaat komen, en als je dat niet weet (zoals wij) is de motivatie van de hoofdpersonen op z’n minst dubieus. De zoon van de directeur van een groot persbureau (Rogen) besluit na de dood van diens vader met zijn ex-assistent (Jay Chou, een bekende Japanse zanger) een superheldenduo te vormen. Eerst gaat het om wat simpele publiciteitsstunts voor de krant, maar al snel staat het duo bekend als een ontactische Batman en Robin.

Waarom zij dit superheldenteam starten blijft erg vaag, maar zoals gezegd is het wellicht heel logisch als je de oorspronkelijke verhalen kent. Rogen speelt zoals altijd zichzelf, Chou is nauwelijks te verstaan (met opzet? Ik denk het niet), en waarom Christoph Waltz na het geweldige Inglourious Basterds in deze film een bijrolletje als bad guy heeft genomen is mij een raadsel. Voor de diepe karakters hoef je deze film niet op te zetten, maar als je houdt van 3D films zit je goed: overal waar mogelijk zijn (onnodige) 3D effecten verwerkt. De film bestaat voornamelijk uit special effects, actiescènes, futuristische gadgets en martial arts. Regisseur Michel Gondry, die dan wel weer erg leuke films zoals Be Kind Rewind en Eternal Sunshine of the Spotless Mind heeft gemaakt, heeft duidelijk geprobeerd om met Rogen en een handvol bekende gezichten een oud verhaal nieuw leven in te blazen. Het resultaat is echter een pulp van stereotypes en onsamenhangende scènes. Leuk voor de kleintjes, maar daar blijft het bij.