LEGO_Game_freecomputerdesktopwallpaper_1920[1]

The Lego Movie

7.5
The Lego Movie

Na een lange drukke week zonder films waren wij toe aan een simpele, leuke film om even bij te komen. Dat werd The Lego Movie, een animatiefilm van vorig jaar die erg goed is ontvangen. De makers achter de film met de bekende blokjes zijn Phil Lord en Christopher Miller, die ook Cloudy with a Chance of Meatballs en beide Jump Streets maakten. The Lego Movie heeft vooral veel weg van die eerste qua verhaal én cinematografie.

Deze keer is Emmet (ingesproken door de nog relatieve onbekende Chris Pratt), het meest bekende legopoppetje met de standaard gezichtsuitdrukking, de hoofdpersoon. Hij is een simpele constructiewerker in Lego land waar alles strak is vastgelegd aan regels. Hij komt er per ongeluk achter dat er meerdere Lego-werelden zijn – welke wezenlijk de verschillende bouwdozen in de speelgoedwinkels verbeelden – maar al deze werelden zijn strikt gescheiden door President Business (Will Ferrell). Een groep van zogenaamde masterbuilders (onder andere Batman, Gandalf, Unikitty, Vitruvius en tientallen andere bekende figuren) strijdt samen met Emmet tegen deze tiran, die dreigt de hele wereld vast te lijmen.

De talloze topacteurs die de stemmen inspreken maken deze film al een genoegen om naar te kijken: Alison Brie (Community), Elizabeth Banks (The Hunger Games), Will Arnett (Arrested Development), Morgan Freeman en Jonah Hill zijn enkele voorbeelden. De hyperrealistische CGI compleet met krasjes en vlekken, waardoor het lijkt alsof het echt Lego is, zorgt samen met de lage framerate voor een gevoel alsof je naar een big-budget stopmotion film zit te kijken. In tegenstelling tot eerdere lego films zijn vrijwel alle special effects (vuur, water, stoom explosies) ook gemaakt uit legoblokjes, wat de wereld van de plastic poppetjes nog beter neerzet. Inhoudelijk is het verhaal weinig origineel, maar de humor is daarentegen fantastisch: regelmatig zal je dubbel liggen om flauwepuns en de vele manieren waarop wordt verwezen naar de (veelal onrespectvolle) manieren waarop we als kind zijn omgegaan met het speelgoed. Het einde van de film zal niet geheel als verrassing komen, en is daarom een matige afronding. Niet slecht, maar ook niet origineel – zonder al teveel te verklappen. The Lego Movie is een animatie die je gerust vaker kan kijken omdat er zoveel tegelijkertijd gebeurt. Dit is genieten voor jong en oud.